De leerlooierij van Chouara – Fès / Marokko

Home / Travel / De leerlooierij van Chouara – Fès / Marokko

Mijn moeder en ik hadden besloten om in de kerstvakantie op reis te gaan zodat we alle feestelijke verplichtingen van de decembermaand een beetje konden ontvluchten. We hadden er bewust voor gekozen om dit jaar geen kerst te vieren, daarom leek Marokko ons het perfecte land om tijdens deze periode te bezoeken.

Zoals je al in het vorige artikel kon lezen waren wij op dag vier vanuit Meknes naar Fès gereisd, tussendoor waren we nog gestopt bij het Koninklijke Paleis van Fez. Dag vijf stond in het teken van het bezoeken van de medina. Dus begonnen we deze dag in Fez-Boulmane, een regio in Fès. Hier liepen we weer door smalle mooie straatjes waar weer veel verschillende “kraampjes” te zien waren. Zo werd er vis en vlees verkocht, maar werd er ook leer bewerkt en gekleurd midden op straat. We kregen we een rondleiding door deze straatjes door een plaatselijke gids.

fes-12

img_2829Rond kwart voor elf liepen we een soort winkel binnen waar we op het dak uitzicht hadden over een de leerlooierij van Chouara. Ik had nog nooit eerder zo’n plaats gezien en vond het heel interessant. Wel was het ergens wel triest omdat de mensen die daar werken echt heel zwaar werk doen onder niet hele geweldige omstandigheden. Het is niet te bevatten dat deze mensen jarenlang dit zware werk kunnen doen, echt heel veel respect!

fes-6Even later hadden we een “koffiemomentje” en dronk ik weer een heerlijke verse sinaasappelsap, de verse sapjes heb ik echt gemist in Nederland haha.

Toen we onze drankjes en sapjes weer op hadden was het weer tijd om verder te lopen. Hoeveel straatjes en medina’s we ook gezien hebben deze vakantie, ik vond ze stuk voor stuk allemaal interessant en verschillend. Ik blijf het ook mooi vinden om te zien hoe ambachtslieden werken in hun werkplaatsen, ook in Azië bijvoorbeeld. Ik had er denk ik nog wel uren kunnen rondlopen.

fes-9

fes-10Tussendoor bezochten we nog de Karaouine moskee en was het tijd om te lunchen. Mijn moeder en ik wilden wat anders dus besloten om zelf tijdens de lunch nog wat rond te gaan lopen door deze straatjes. We werden wel gewaarschuwd door onze gids voor alle gevaren op straat, maar eigenlijk vond ik dat erg overdreven. We hebben een tijdje samen rondgelopen en ik heb mij geen moment onveilig gevoeld, sowieso tijdens deze hele reis heb ik mij niet echt onveilig gevoeld. De mensen die wij tegenkwamen waren allemaal echt enorm vriendelijk, ook weer heel anders dan wanneer we met een grote groep door de straatjes wandelden. En wat ook erg leuk was om te zien, was dat tijdens het gebed de straatjes ineens leeg liepen en de winkeltjes op goed vertrouwen gewoon zonder personeel open bleven. Dat zou je in Nederland echt niet kunnen doen.

fes-3

fes-7Toen de rest van de groep ook klaar was met de lunch liepen weer naar onze bus om door te reizen. We stopten bij het monument Bab Bou Jeloud, een ingang van de medina. Nu weet ik niet helemaal zeker of de straatjes die ik eerder benoemde in dit artikel, ook bij de/een medina hoorde (volgens mij wel) maar dit was in ieder geval één van de ingangen van deze medina. Deze ingang was maar twee kilometer verder dan de leerlooierij dus ik denk wel dat het om dezelfde medina gaat maar zeker weet ik het dus niet. In ieder geval liepen we via deze poort naar binnen en wandelden we weer door prachtig gekleurde straatjes.

We hebben ongeveer een hele dag gewandeld door de medina en zoals ik al zei had ik er nog veel langer rond kunnen lopen. Wel was ik na deze dag echt helemaal gesloopt. Toen we weer terug waren in het hotel heb ik eerst even op bed gelegen, vervolgens hebben we gegeten en lagen we ‘s avonds helemaal uitgeteld in bed.

fes-5img_2899 fes-2img_4285fes-8fes-11img_4134fes

Ik vond Fès/Fez echt een prachtige stad en had ook hier achteraf nog wel langer willen blijven. Maar uiteraard was het weer tijd om door te reizen naar een nieuwe plek: Erfoud! Hier ben ik ongeveer het meeste enthousiast over, dus ik kan niet wachten om de foto’s daarvan met jullie te delen!