Indonesië dagen 1 t/m 5!

Home / Travel / Indonesië dagen 1 t/m 5!

img_2007img_1938Ondertussen is er al bijna weer een maand voorbij gegaan sinds dat ik terug ben gekomen uit Indonesië. Een maand waar weer veel in is gebeurd waardoor ik nog niet eens de foto’s had bekeken, tot afgelopen weekend. De reis naar Indonesië was bijzonder te noemen en hoewel het allemaal iets anders gelopen is dan verwacht, kan ik niet wachten om mijn ervaringen te delen!

Op 20 december 2017 (dat klinkt nu zo lang geleden), vertrok ik samen met Sanne voor 3 weken naar Indonesië. Echt heel goed voorbereid waren we niet, maar we zouden het daar allemaal wel zien. Om kwart over 11 ‘s ochtends vertrok ons vliegtuig naar Taiwan vanaf Schiphol. Erg vroeg namen wij dus al de trein vanuit Groningen. Gelukkig ging alles erg soepel en voor we het wisten zaten we ook alweer in ons vliegtuig van Taiwan naar Bali. We hadden enorm veel geluk dat wij op onze 2de vlucht met zijn 2en 4 stoelen hadden.

Bij aankomst op het vliegveld op Bali, hadden wij al gauw onze backpacks. En ook een taxi was snel geregeld met de Grab app. Oh wat was ik blij met die app, aangezien je echt overdonderd wordt door een horde mensen die TAXI! TAXI! naar je schreeuwen wanneer je rustig het vliegveld af probeert te komen. In tegenstelling tot Thailand zag ik hier niet meteen een wisselkantoor, achteraf had ik beter geen contant geld mee kunnen nemen en had ik gewoon moeten pinnen op het vliegveld. Tip dus! (;

Voor de eerste 2 nachten hadden we een hostel geboekt in Kuta. We hadden ons niet helemaal verdiept in het “plaatsje” en achteraf hadden we dat beter wel kunnen doen. De eerste 2 dagen brachten we daar door en ik ben bijna nog nooit zo blij geweest om naar een andere plek te gaan. Maar mocht je nou enorm veel van feesten houden, dan moet je vooral naar Kuta gaan. Alleen zelf vond ik het een oprecht nare plek.

Maar, gelukkig op dag 4 (23 december) reisden
img_1949wij alweer door! We werden ‘s ochtends opgehaald bij ons hostel door een taxi, om vervolgens naar Padangbai gebracht te worden. Daar namen we de boot naar Lombok. Tijdens het wachten was het één grote chaos en waren er veel chagrijnige en zwetende mensen die allemaal geen idee hadden waar ze heen moesten (zo ook wij haha). Maar gelukkig na een tijdje mochten wij ook eindelijk op de boot. Eenmaal op Lombok aangekomen was het weer een grote chaos, waar dankbaar gebruik van werd gemaakt door alle taxi chauffeurs. Je hebt nog maar net je tas of hij wordt al van je afgepakt en in een taxi gelegd. Ook wij werden overdonderd en liepen mee met iemand die ons een veel te dure taxi rit aansmeerde. Maar ondanks dat waren we al lang blij toen we eenmaal in een taxi onderweg naar ons hostel zaten. We hadden er al een lange dag reizen op zitten en hadden nog niet de tijd gehad om te ontbijten of middag te eten.

img_1967Ik had een hostel geboekt, weer in Kuta, maar dan in Kuta op Lombok. Eenmaal aangekomen bij ons hostel hebben wij snel onze tassen gedumpt en zijn we meteen wat gaan eten bij een heel schattig eettentje. De eigenares was zo ontzettend lief en deed zo erg haar best om het eten goed te laten smaken. Dit was één van de eerste hele leuke en waardevolle gesprekken met de locale bevolking. Heel dankbaar daarvoor!

Nadat wij gegeten hadden, zijn we wat rond gaan lopen. Zo kwamen wij uiteindelijk uit bij een strand. Niet het soort strand wat we verwacht hadden, maar het was al veel beter dan het strand in Kuta (Bali).

img_1950 img_1954  img_1960  img_1973 img_1984 img_1989 img_1998

img_2008Het was niet voor niets dat wij al op de 3de dag van onze reis naar Lombok vertrokken. In Nederland hadden wij namelijk al een vulkaantrekking geboekt. En vanwege het regenseizoen, was het niet mogelijk om in januari die trekking te doen. Dus bouwden wij onze reis een beetje om die trekking van een paar dagen, heen.

Op dag 5 werden wij (na een bijzondere nacht met extreem veel muggen) door SyamTrekker opgehaald bij ons hostel. Ik had er tijdens het boeken van het hostel niet helemaal bij stil gestaan dat Kuta Lombok, helemaal in het zuiden van Lombok ligt… En dat de vulkaan die we gingen beklimmen, juist meer in het noorden van het eiland ligt. Dus bestond dag 4 voornamelijk uit heel veel reizen met de auto. Onder het “genot” van bijzondere muziek uit 2007-2010 ongeveer, met hele foute videoclips die te zien waren op het tv schermpje in de vrij luxe auto. Onderweg kregen wij nog gefrituurde bananen en maakten wij nog een stop om apen te kunnen vastleggen op foto.

Na een vrij lange autorit, kwamen we aan in ons “hotel”. We hadden aangegeven dat wij bij terugkomst eigenlijk nog wel naar de Sendang Gile waterval wouden gaan. Maar gelukkig hadden ze het goed ingeschat dat dat hem na de trekking niet meer ging worden. En dus hadden wij 5 minuten de tijd bij aankomst, om ons klaar te maken, dan zouden we met een gids diezelfde dag nog de watervallen bezoeken.

img_2002 img_2004
img_2042 img_2047

Zodoende gingen wij met onze toegewezen gids op pad. We liepen een stuk naar de watervallen door prachtige natuur. Onderweg kwamen wij nog een aantal apen tegen die niet helemaal gecharmeerd waren van onze komst. We trotseerden een heleboel rotsen en wandelden door riviertjes. Ik dacht dat dit al een beetje avontuurlijk was, maar gelukkig wist ik nog niet wat mij de dagen hierna te wachten zou staan.

img_2065 img_2070

Wanneer je ooit op Lombok bent dan zou ik zeker een bezoekje brengen aan deze watervallen, alleen de weg ernaartoe is al prachtig! En wanneer het lekker warm is kan je ook nog gaan zwemmen (ook wanneer het niet warm is natuurlijk haha).

Bij terugkomst in ons “hotel”, kregen we een maaltijd en besloten we om snel naar bed te gaan aangezien we de volgende ochtend weer vroeg op moesten staan voor het echte avontuur. Helaas lukte het ons die nacht alles behalve om te slapen, waar het aan lag weet ik niet.. Maar uiteindelijk hebben we 2 a 3 uur geslapen, enorm naar aangezien we wisten dat we de volgende dag al onze energie nodig zouden hebben. Gelukkig zijn er niet veel meer van dat soort nachten geweest.

img_2085 img_2088

img_2115img_2096 img_2105

img_2125Tot zo ver de eerste 5 dagen van het Indonesië avontuur! Ik heb expres het bij de eerste 5 dagen gelaten in dit artikel. Want het komende avontuur is een sowieso een heel artikel waard haha. Ik kan niet wachten om dat komende week te delen!