Eiland Koh Rong Samloem / Cambodja

Home / Travel / Eiland Koh Rong Samloem / Cambodja

img_3949Wij wilden ten minste één eiland bezoeken tijdens onze reis door Cambodja. Uiteindelijk zijn wij gegaan voor Koh Rong Samloem. Achteraf weet ik niet of ik diezelfde keuze nog eens zou maken, of nou ja eigenlijk weet ik het wel: ik zou daar nooit weer voor kiezen haha. Niet omdat het eiland niet mooi was, maar vanwege de weg naar ons hostel.

Voordat ik een plaats plan of ga bezoeken dan check ik natuurlijk altijd even Google. Nu is het een algemeen feit dat de plaatjes er op het internet er altijd anders uitzien dan hoe het er in de realiteit uitziet. Toch zijn er plekken die alles overtreffen (zoals Vang Vieng in Laos ;)).

Maar toch had ik mij ook wel wat anders voorgesteld bij het eiland Koh Rong Samloem. Dit kwam grotendeels doordat wij hier in het regenseizoen waren, dan ziet alles er sowieso grauwer en anders uit. Maar daar later meer over.

2e9d4b56-65aa-4a5e-a6eb-1f6a596b0ef5

2 augustus – reizen vanaf Phnom Penh naar Koh Rong Samloem

Op dag 37 haalde onze tuktuk chauffeur Vanna van twee dagen daarvoor ons op bij het hotel in Phnom Penh, om ons naar onze bus te brengen. Van te voren hadden ze de bus natuurlijk alweer verheerlijkt, zo zou het een erg luxe bus zijn, dat bleek helaas niet zo te zijn. Maar dat hadden wij ergens ook niet meer verwacht in Azië. We reden vanuit Phnom Penh naar Sihanoukville, wel met een paar tussenpauzes uiteraard. Vanaf Sihanoukville zouden we met de boot naar het eiland gaan. Dit begon al heel goed, want het water was heel erg wild, dus we stuiterden zo ongeveer in die boot.

31749ddd-c55a-410d-ae7f-d2be8ac705a5Eenmaal rond kwart voor vijf op het eiland aangekomen zag het er al minder mooi uit dan verwacht/gehoopt. En toen begon het überhaupt pas. Online hadden we gelezen dat we voorbij de duikschool de jungle in moesten lopen om bij ons hostel uit te komen. Wat we ook online hadden gelezen was dat er een mogelijkheid was om je spullen achter te laten bij de duikschool, zodat je op de terugreis niet weer al je bagage hoeft mee te slepen. Ik vond dat maar raar, waarom zou ik al mijn bagage zomaar achterlaten? Al snel begreep ik waarom die mogelijkheid er was en had ik gehoopt dat ik dat ook had gedaan. De jungletocht was namelijk één van de zwaarste momenten van deze reis, voornamelijk fysiek. Of nou ja, mentaal was het ook niet helemaal top. Wanneer ik dit zo schrijf dan voelt het echt alsof ik mij aan stel, maar tegelijkertijd komt het gevoel weer helemaal omhoog.

Er zijn drie momenten van afgelopen zomer die ik echt niet kan vergeten (het Vang Vieng (Laos) avontuur, de trekking in Sapa (Vietnam)) en deze jungletocht op Koh Rong Samloem. En het is niet dat ik ze niet kan vergeten omdat ze zo ontzettend leuk waren, integendeel haha.

img_3852Maargoed, wij wandelden dus door de jungle naar de andere kant van het eiland. Online hadden wij al wel gelezen dat er één soort van bergje was en dat dat een best pittige klim zou zijn. Toen wij op het gegeven moment een klein bergje hadden beklommen dachten we nog: oooh, dat viel echt heel erg mee, wat nou berg? Tja, je raadt het al: die “grote” berg moest nog komen. En omdat het nogal veel geregend had, was het ook nog eens erg glad. Met als gevolg dat wij de grond ook van dichtbij hebben mogen ervaren.

Na een half uur (?), ik weet nog wel dat het voelde alsof het een paar uren geduurd had, kwamen wij eindelijk aan bij het hostel. Gelukkig werden wij wel heel leuk onthaald door de hoteleigenaren. Zij waren zo relaxt dat je dat automatisch een beetje overneemt. We werden naar ons hutje gebracht, een beetje in de jungle, maar tussen de bomen door konden we nog wel heel mooi de zee zien.

2a17dfbd-fd6f-4f09-9ac7-c30918aca2daAan de kant van het eiland waar wij verbleven waren ze afhankelijk van dragers, al het voedsel kwam aan de andere kant van het eiland per boot binnen en werd door de jungle hierheen gebracht. In het regenseizoen is de zee namelijk te wild, waardoor boten niet kunnen aanleggen aan “onze” kant van het eiland. Dat maakte het toch wel extra speciaal om op het eiland te zitten, het maakt je wel bewuster van alles wat je hebt. En dat elektriciteit bijvoorbeeld niet vanzelfsprekend is. Zo was er vanaf ongeveer tien uur geen elektriciteit beschikbaar tot ongeveer tien uur ‘s ochtends. Wij wisten dit van te voren al en eigenlijk was het wel heel fijn. Het niet continue online te hoeven zijn en niet de druk te hoeven voelen van het snel moeten beantwoorden van anderen hun berichtjes.

sunboo-7

sunboo-10Eerst nog even over ons verblijf.. We hadden een hutje met een slaapkamer en een badkamer. In onze badkamer groeide een boom (hoe leuk!). En verder hing er een grote klamboe, die echt noodzakelijk bleek te zijn op dit eiland.

Bij het dak waren de zijkanten namelijk een beetje open, waardoor insecten vrij spel hadden in onze kamer. En niet alleen insecten haha, we hadden ook twee huisgekko’s bij ons terrasje. De eerste keer dat ik die gekko’s (Tokay Geckos) zag was ik nou niet echt geamuseerd, integendeel ;). Ze waren toch wel groot in vergelijking met alle standaard salamandertjes die overal zaten. Gelukkig vonden ze ons ook niet zo leuk en bleven ze op een afstandje.

img_3856Ook één van de positieve punten van ons verblijf was het eten, dat was zo ontzettend goed! Zo aten we op onze eerste avond een verse pizza, tijdens het bekijken van de zonsondergang. En ook de daaropvolgende dagen was het eten (wanneer het aanwezig was), erg goed! Ze waren natuurlijk afhankelijk van de dragers, dus wanneer er een paar dagen geen dragers langs waren geweest, dan waren er nog maar een beperkt aantal opties mogelijk. Al waren die ook nog steeds heel lekker bereidt!

sunboo-4sunboo-3

3 augustus – sunsetbeach

Doordat je zo back to basic leeft (soort van), kan je geluiden veel beter waarnemen. Zo had het ‘s nachts veel geregend en geonweerd, echt zo fijn! Ik vind het altijd heel rustgevend wanneer ik lekker in bed lig en het buiten regent of nog beter: onweert!

Wij hebben de gehele dag lekker in een hangmat doorgebracht op het strand. Het voelde een beetje als een vakantie in een vakantie. Normaal gesproken dan is het natuurlijk voornamelijk van plek naar plek reizen, veel doen en veel zien. Op Koh Rong Samloem hoefden wij niet na te denken over het plan voor die dag, over waar we gingen eten (we konden namelijk alleen maar bij ons hostel eten) en we leefden echt zonder tijd. Echt heel waardevol. En het meest fijne vond ik toch wel echt dat we geen wifi hadden, heel raar eigenlijk, want ik maak zelf elke dag de keuze om bereikbaar te zijn.

sunboo-9

e4e012fd-d233-47cd-9217-36e7eab33abe4 augustus – schrijven, lezen, zonnen & eten

Net als op dag 38 bestond onze dag eigenlijk alleen maar uit schrijven, lezen, zonnen en eten. Klinkt als een prima vakantie toch? We hadden hele fijne hangmatten op het strand hangen die wij konden claimen, omdat er weinig andere toeristen aan het zonnen waren. Verder keken we ‘s avonds nog onder het genot van (uiteraard) lekker eten naar de zonsondergang.

1624ba0a-114a-48eb-8fa5-681f7ac6f97c

sunboo-55 augustus – terugreis naar het vaste land

Na een paar dagen bijkomen op het eiland, was het helaas weer tijd om terug te reizen naar het vaste land. Onze jungletocht op de heenweg was voornamelijk erg zwaar doordat wij ook nog onze backpacks van heel wat kilo’s mee moesten nemen (ondertussen waren onze backpacks natuurlijk veel zwaarder geworden door alle leuke kledingstukken die we onderweg gekocht hadden). Gelukkig was er een mogelijkheid om dragers te regelen die onze backpacks naar de andere kant van het eiland konden dragen. Voor tien euro per persoon werden onze grote backpacks naar de overkant gebracht.

Voordat wij zelf weer begonnen aan de jungletocht, brachten wij onze backpacks naar de Franse mannen die ze voor ons zouden dragen. En terwijl wij ongeveer al een kwartier aan het wandelen waren, werden wij heel soepeltjes ingehaald door onze dragers. Ergens heel logisch natuurlijk, maar ook zo bizar dat zij met onze tassen liepen alsof ze niets wogen. Zij waren wel twee tot drie keer zo snel in vergelijking met ons. Ook al doen zij dit dagelijks, ik blijf het verbazingwekkend vinden.

Doordat wij alleen onze dagbackpack mee hoefden te nemen, en het niet meer zo glad was, ging deze keer de jungletocht een stuk soepeler. Ik heb de grond niet van dichtbij hoeven meemaken en we konden zowaar (ondanks al het zweet) nog lachen tijdens de terugweg.

sunboo-6

Eenmaal aan de andere kant van het eiland aangekomen, kregen we onze backpacks weer terug en dronken we nog een drankje met onze dragers. Daarna haalden wij net onze boot, want we gingen ineens het eerste stuk met een hele andere boot. Na een paar minuten kwamen we aan bij de speedboat die ons weer naar Sihanoukville bracht. Ook daar verliep het niet helemaal soepel en werden we in de bus geweigerd, waardoor we met een random tuktuk naar het busstation gebracht werden. Daar dronken we een heerlijke smoothie en maakten we weer gebruik van Wifi na een paar dagen onbereikbaar te zijn.

Vervolgens werden wij weer opgehaald door een minivan en deze bracht ons weer terug naar Phnom Penh. Daar aten we weer bij ons favoriete Indiase restaurant.

sunboo

img_39446 augustus – doorreizen naar Vietnam

Deze keer hadden we in Phnom Penh een hotel geboekt dat wat meer in het centrum lag. Toen wij daar op 5 augustus aan kwamen gaf de eigenaresse ons heel random een stokbrood mee, voor de vissen? We begrepen haar niet helemaal, tot de dag erna. In het hotel hadden ze heel random een soort gat in de vloer gemaakt (of ze zijn gewoon een stuk vergeten te bouwen) en in dat gat zwommen echt mega grote vissen die wij samen met de eigenaresse gingen voeren.phnom-penh-3

phnom-penh-1Op 6 augustus zouden we weer doorreizen naar onze volgende bestemming: Vietnam. Maar omdat we pas rond zes uur ‘s avonds vlogen, hadden we nog een hele dag “vrij” in Phnom Penh. We besloten om deze dag te besteden in een winkelcentrum. Via Grab boekten wij een taxi naar de Aeon Mall, daar kochten wij uiteraard weer een heleboel dingen die wij eigenlijk niet nodig hadden. Vervolgens boekten wij ook weer een taxi terug met Grab, via ons hotel. Wij hadden al uitgecheckt dus wij hoefden alleen nog maar onze bagage te pakken om daarna door te reizen naar het vliegveld. Op het vliegveld gingen wij nog even picknicken, althans zo heeft het er vast uit gezien. We konden namelijk alle vloeibare dingen niet mee nemen door de douane heen, dus aten we dat nog op voordat wij door de douane gingen. Verder ging de reis naar Hanoi gelukkig erg snel, we kregen zelfs nog eten aan boord.
9da15f16-f11e-494c-9cac-51e27666a7b4img_3837 img_3935

Tot zo ver het laatste artikel over Cambodja! De volgende artikelen zullen gaan over onze avonturen in Vietnam!