Snorkelen & fietsen op Gili Air / Indonesië

Home / Travel / Snorkelen & fietsen op Gili Air / Indonesië

DCIM100GOPROGOPR1549.JPGimg_2462Op 27 december (dag 8) kwamen wij weer terug van de zware vulkaantrekking op de Rinjani. Met een rugzak vol “bijzondere” herinneringen en een heleboel natte kleding rijker. Nadat wij geluncht hadden wij om 12 uur geluncht hadden bij Syamtrekker, was het tijd om weer door te reizen.

Wij kregen onze grote backpacks weer terug en werden toen met de auto weg gebracht naar de haven van Lombok. Daar regelde onze chauffeur een bootticket voor de public boot naar Gili Air. Na een tijdje gewacht te hebben tot de boot vertrok, was het tijd om met de boot naar het andere eiland te gaan. Wij waren bijna de enige toeristen op het bootje, aangezien het meer voor de locale bevolking is. Het was dus een klein beetje ongemakkelijk, maar gelukkig duurde het niet zo heel erg lang.

Van te voren hadden wij ons niet verdiept in hoe het op Gili Air zou zijn. Zo hadden we ook geen hostel geboekt, aangezien we pas op de Rinjani besloten om niet op Lombok te blijven, maar om gelijk door te gaan naar Gili Air. Geheel onvoorbereid kwamen wij dus op het eilandje aan, het eiland waar alles nog met de fiets of paard en wagen gedaan wordt. Er zijn geen motorvoertuigen (op een paar scooters na) te vinden op het eiland. Dat gaf gelijk al een hele relaxte sfeer, iets wat wij echt nodig hadden na de vulkaantocht haha.

img_2466Bij aankomst gingen wij naar het eerste beste tentje waar we wifi konden krijgen. Daar boekten we een hostel voor een paar dagen. Gelukkig was het hostel op loopafstand (eigenlijk alles wel op het hele eiland). We hadden een fijn hostel (Melbao Homestay) waar we lekker een paar dagen konden bijkomen, al was bijna alles wel goed geweest na de Rinjani en Kuta Bali haha.

Toen wij al onze natte kleding hadden weg gebracht om te laten wassen, zijn we opzoek gegaan naar Mowie’s. Sanne had gehoord dat het een heel goed tentje was waar je een prachtige zonsondergang kon zien. Hoewel we voor de zonsondergang iets te laat waren, kwamen we hem wel onderweg tegen. Dit is overigens de mooiste zonsondergang geweest tijdens de hele reis (en we hebben nog wel zo erg ons best gedaan haha).

img_2472Nadat we heerlijk gegeten hadden bij Mowie’s, zijn we weer terug gegaan naar ons hostel. Ons “huisje” was erg bijzonder op een leuke manier! Zo was de badkamer soort van buiten, met een koude maar toch hele fijne douche. En we hadden onze eigen hangmat, hoe relaxt.

Ik heb mijn New Balance schoenen onder de kraan gehouden, helemaal geprobeerd schoon te krijgen. Vervolgens ben ik er nog mee gaan douchen om een beetje de geur (en herinnering) van de Rinjani eruit te krijgen haha. In de avond is avond ben ik redelijk vroeg gaan slapen, op een heerlijk bed, wauw!

Dag 9 (28 december) begon ik de dag in een leuk trandtentje met een heerlijke watermeloensmoothie (maar goed dat die hier in Nederland niet zo makkelijk te verkrijgen zijn haha). Voordat ik hier ben gaan zitten had ik trouwens eerst nog genoten van een lekker ontbijt dat we kregen in ons hostel, je had zelfs keuze.

In dit tentje schreef ik mijn reisdagboek bij, die door de Rinjani helemaal kleddernat en niet bijgeschreven was. Dus dit was een perfecte plek om een momentje voor mijzelf te nemen, met dit uitzicht was dat echt geen straf!

Nadat ik ergens geluncht had, zijn we een fiets gaan huren, voor ongeveer 4 euro konden we 24 uur gebruik maken van een fiets. Het was echt heel leuk om het eiland op die manier te verkennen. Tot nu toe vind ik fietsen in het buitenland altijd zoiets speciaals.

img_2530 img_2533

img_2483 img_2511

img_2506Het is zo bijzonder om over allerlei verschillende weggetjes te fietsen, tussen mensen hun huizen door. En aan de ene kant van de weg een aantal koeien, en aan de andere kant een prachtig strand.

Onderweg maakte ik nog een tussenstop om een ijsje te eten en ben ik een aantal keren gestopt omdat het begon te regenen. Het is zo gek hoe snel het weer om kan slaan in het regenseizoen, zo kan het ineens heel hard gaan regenen, maar voor je het weet is het ook alweer over (of niet haha).

img_2503Na een tijdje over het eiland gefietst te hebben (wat soms nog best lastig was met alle zandweggetjes), zijn we uiteindelijk weer bij Mowies gaan zitten. Hopend op een betere zonsondergang, helaas zonder succes. Maar alsnog was het het er superfijn om te zitten. Er hangt een heel leuk sfeertje, zittend in een zitzak bij kaarslicht op het strand.

En het eten was er ook nog eens heel goed, win-win!

img_2489 img_2491 img_2495img_2493  img_2498 img_2499   img_2508 img_2510  img_2516 img_2522

bali-indonesie-4Voor op dag 10 (29 december) hadden we een snorkeltrip gepland. Vanuit ons hostel was het erg makkelijk te regelen en nadat wij onze fietsen ‘s ochtends terug hadden gebracht, was het tijd om te verzamelen op het doorgegeven punt. In tegenstelling tot Thailand was dit allemaal niet zo heel goed geregeld. Maar uiteindelijk na een tijdje gewacht te hebben, moesten we meelopen naar de andere kant van het eiland. Daar kregen we een masker en flippers.

bali-indonesieNadat iedereen klaar was, was het tijd om de boot in te stappen. Onderweg maakten we een aantal stops om te snorkelen met schildpadden (die ik overigens deze keer helaas niet gezien heb). Onze eerste stop was trouwens niet helemaal een succes want er bleken kwallen in dat gebied te zijn en iedereen zat onder de plekken nadat we het water uit kwamen. Echt een heel naar gevoel was het, al was ik achteraf wel blij dat ik niet de enige was die allemaal steken had gevoeld. Ook maakten wij onderweg nog een stop op Gili Meno, rustiger dan Gili Air. Daar lunchten wij, met weer een prachtig uitzicht.

Op het gegeven moment deden onze maskers en flippers zoveel pijn dat we bij de laatste stop gewoon zijn gaan zwemmen met onze duikbrillen op (ineens miste ik toch wel mijn fijne Easybreath masker die ik mee had naar Thailand, oh en mijn eigen flippers).

bali-indonesie-3Na een dagje gesnorkeld te hebben, kwamen we helemaal uitgeput van de boot af. Toen liepen we ook nog eens een paar keer verkeerd, waarna we bij terugkomst in ons hostel eerst een paar uur bij moesten komen voordat we weer verder konden.

In de avond zijn we wat gaan eten, om ons vervolgens weer klaar te gaan maken voor dag 11, waarop we naar Nusa Lembongan af zouden reizen!

bali-indonesie-2

Tot zo ver de dagen 8 t/m 10 op Gili Air. Ik denk dat ik van alle plekken die wij bezocht hebben tijdens deze reis, ik Gili Air het fijnste vond. De sfeer was ontzettend goed, er hing een soort hippie vibe. En het eiland heeft veel verschillende dingen te bieden. Ook is het echt heel lekker dat alles op loopafstand is en je niet continue hoeft uit te kijken voor auto’s (alleen wel voor paarden haha).