Erfoud & kameel rijden in Sahara Merzouga / Marokko

Home / Travel / Erfoud & kameel rijden in Sahara Merzouga / Marokko

sahara-5

Al vanaf het begin dat ik bezig ben met het schrijven van de artikelen over de reis naar Marokko verheug ik mij op het moment dat ik dit artikel kan schrijven, of nou ja vooral dat ik de foto’s kon uitzoeken. Het artikel over Erfoud en de Sahara Merzouga!

img_4391Op 26 december vertrokken wij ‘s ochtends om acht uur met de bus vanuit Fès naar Erfoud! Volgens mij was dit de langste reisdag van de hele vakantie. Zoals ik al eerder een keer genoemd heb in een artikel vind ik reisdagen één van de leukste dagen tijdens een reis. Je hoeft dan niets en kunt gewoon heerlijk naar buiten kijken en de omgeving bewonderen. Af en toe maak je ergens een stop voor een “koffiemomentje” of een “fotomomentje”, verder kan je lezen, schrijven, een serie kijken, eten, slapen of gezellig kletsen. Nu kan ik eigenlijk alleen maar eten, slapen en praten want anders word ik wagenziek, maar ook met de dingen die ik wel kan ben ik zeer content.

We reisden deze dag 500 km per bus door het Midden-Atlasgebergte, dit was zeker geen straf. Wel heel bijzonder, want het leek alsof we steeds weer in een andere wereld terechtkwamen met een ander landschap. Natuurlijk hadden we ook nog wat plaspauzes tussendoor en onderweg hadden we een lekkere goed verzorgde lunch!

img_4563Nu ik dit zo schrijf besef ik mij pas hoe lang we in de bus hebben gezeten, zo voelde dat totaal niet. Ik vond het zelfs jammer toen onze langste reisdag er aan het einde van de dag op zat.

Maar… we hebben niet alleen maar in de bus gezeten. Rond vijf uur kwamen wij namelijk aan in Erfoud, daar kon je ervoor kiezen om een excursie te doen naar de duinen van Merzouga. Ik had mij hier van te voren al erg op verheugd en kon echt niet wachten! In de bus werden we in groepjes verdeeld en gingen we per vier personen in een jeep. Mike, Nina, mijn moeder en ik zaten in de eerste jeep met een chauffeur Abdul. Onze chauffeur was net zo enthousiast als wij en had echt een hele aanstekelijke lach, heel schattig. We reden met de landrovers over verharde zandwegen tot aan de rand van de hoge zandduinen. Daar stapten we weer uit de auto om vervolgens naar het leukste gedeelte over te gaan: de kameeltocht! Van te voren had ik al gezegd dat ik op een kameel wilde wanneer ik in Marokko zou zijn, mijn moeder was daar toen al wat minder enthousiast over. Maar nu we er waren besloot mijn moeder om toch op een kameel te gaan. En tja.. eigenlijk, wanneer je er dan bent en de mogelijkheid zich voordoet, dan moet je het ook wel doen.

img_5055Zodoende zaten we even later allebei op een kameel. We liepen gezellig in een rijtje met twee andere groepsgenoten. En echt, het was zo prachtig! Ik wilde zeggen dat dit de meest prachtige zonsondergang was die ik ooit heb gezien, maar die in Myanmar waren ook adembenemend mooi. Wel staat deze dag in de top drie van mooiste zonsondergangen!

We hebben een tijdje zittend op onze kamelen rondgelopen door deze sahara om op het einde een duin op te klimmen en daar op een kleedje te genieten van de zonsondergang. Ik heb echt heel erg mijn best gedaan om er foto’s van te maken, maar zoals wel vaker zo is zijn de foto’s niets bij hoe het er in het echt uit zag. Het was in ieder geval echt een hele toffe ervaring die ik zeker niet had willen missen.

sahara-6

752cb577-82fa-46cc-b953-78438b643879Ik vind het altijd heel bizar hoe snel de zon onder is, binnen een paar minuten is het mooie moment gewoon alweer voorbij. Nadat de zon onder was gleden we met ons groepje op een kleed van de duin af. Vervolgens werden we weer op de kamelen teruggebracht naar de jeep en vanaf daar reisden we weer door met de jeep naar onze volgende verblijfplaats in Erfoud. We hadden een prima hotel waar wij weer één nacht verbleven.

De volgende ochtend op dag zeven reisden wij weer door. Het volgende artikel zal gaan over Ouarzazate!

img_5153-kopiesahara-2img_2942af92ca2b-c9ef-4f26-b1de-415cb471de40-kopiesahara-41041786b-d376-4990-8cce-f74c1d1d1e86 sahara-10488f697-e22e-46c6-9bc7-ba9acb5a2a4fimg_2993 img_2959 img_4736 65e4f1cf-7560-4272-a547-4caf3454bfa1img_48193aada482-6858-408a-bb15-cc29b995ec90 a6da7e57-3627-4430-aa59-1fa570b5706fimg_5085img_4713img_4717img_5096