Kaohsiung, pagodas & Cijin Island! / Taiwan

Home / Travel / Kaohsiung, pagodas & Cijin Island! / Taiwan

taiwan-4Maandag 29 juli

Na een mooie tijd te hebben gehad in China, was het tijd om door te reizen naar: Taiwan! Of nou ja, eigenlijk is het natuurlijk alsnog enigszins onderdeel van China, maar toch is het een heel ander “land”. Al in Hong Kong merkte ik dat er een groot verschil was tussen bijvoorbeeld Shanghai en Hong Kong. Hong Kong is veel vrijer, vandaar natuurlijk ook o.a. de protesten.

Ik vond Hong Kong echt een geweldige plek, maar dat we naar een ander hotel gingen vond ik niet persé heel erg. Het hotel in Hong Kong was echt een hok en was niet mega comfortabel.

Onze reis vanuit Hong Kong naar Taiwan verliep alleen wat minder soepel dan wij in eerste instantie gepland/verwacht hadden. De vlucht ging al vroeg, maar gelukkig konden we de bus die stopte tegenover ons hotel naar het vliegveld nemen. Helaas eenmaal bij de incheckbalie aangekomen, bleek dat er iets mis was gegaan met de betaling van Nienke haar ticket. Erg vreemd, omdat onze beide tickets op hetzelfde moment gekocht zijn. Ook had Nienke bewijs dat alles betaald was en stond ze ook gewoon in het systeem. Toch bleven ze moeilijk doen en kreeg Nienke geen ticket. We werden van het ene loket naar weer een andere balie gestuurd. Maar ondertussen tikte de tijd natuurlijk gewoon door. We waren al allemaal situaties aan het uitdenken, ik zou dan al naar Taiwan vliegen (want Larissa was ook onderweg) en Nienke kon dan misschien de dag erna komen. Uiteindelijk kon er niets geregeld worden met het oude oorspronkelijke ticket en moest ze ter plekke een nieuw ticket aanschaffen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat mijn geduld al heel snel op was en veel was er niet over na al die tijd dat we (in onzekerheid) moesten wachten.

taiwan

taiwan-3Gelukkig na nog heel veel meer frustraties (omdat zelfs met het nieuwe ticket er nog geen zekerheid was), kregen we toch eindelijk onze boardingpassen. Maar tja, toen was er nog maar een halfuur over om vanaf de balie naar de gate te komen. Je kunt je wel voorstellen dat dit behoorlijk spannend was of het wel zou lukken. Soms zie je van die mensen rennen op luchthavens en telkens vraag ik mij weer af hoe het kan dat je bijna je vlucht mist. Nou, ik snap het nu. Al moet ik ook wel toegeven dat ik in de afgelopen vier jaar meerdere keren bijna mijn vlucht gemist heb.

Eenmaal bij de gate aangekomen waren we gelukkig nog “ruim” op tijd, ze waren zelfs nog niet begonnen met boarden. De vliegreis zelf ging gelukkig een stuk soepeler en na ongeveer anderhalf uur kwamen wij aan in Taiwan. Daar hebben wij een tijdje op het vliegveld gewacht in de Starbucks. Larissa kwam namelijk wat later aan in Taiwan dan wij en het was handiger om te wachten op het vliegveld dan op en neer reizen.

taiwan-2

img_0824Niet veel later was daar Larissa! Wij stonden haar natuurlijk op te wachten met een papiertje, net als bij Daniëlle vorig jaar in Vietnam! Nadat wij met de taxi naar ons hotel zijn gereisd, hebben we ons eerst even opgefrist en rustig aan gedaan. ‘s avonds zijn wij nog naar de nightmarket gelopen, deze was gelukkig niet ver van ons hotel. Hier maakten wij nog een soort toneelstukje(?) mee, we waren daar de enige toeristen dus werden natuurlijk erg aangestaard. Kaohsiung was weer zo anders dan Hong Kong, sowieso Taiwan in vergelijking met China (al is dus Taiwan “De republiek China”).

taiwan-15

061c26e2-0f34-4d64-b39b-00bd8c5744a2

img_4719Dinsdag 30 juli

Voor onze eerste volledige dag in Taiwan hadden wij niet persé iets concreets ingepland. Nadat wij een beetje hadden “uitgeslapen” reisden wij met de metro naar het metrostation Farmosa Boulevard. Hier waren allemaal kunstwerken in glas gemaakt. Heel mooi hoor, maar of het echt op je must-see lijstje moet wanneer je in Kaohsiung ben, dat nou ook weer niet (althans als je het mij vraagt). Vervolgens reisden wij weer door met de metro en de taxi naar het Lotusmeer, hier waren verschillende bezienswaardigheden te bezoeken. Wij begonnen bij de Dragon and Tiger pagodes. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik na de afgelopen jaren regelmatig door Azië gereisd te hebben, wel genoeg tempels heb bekeken (dit is een steeds terugkomende zin). Maar, pagodes had ik nog niet zo vaak gezien! En ook de tempels hieromheen liggend waren erg mooi!

Wij hebben het hier nog best wel een tijdje rondgelopen voordat wij weer een taxi namen naar onze volgende bezienswaardigheid: Cijin Island! De taxichauffeur begreep ons niet helemaal, althans zo deed hij. Maar hij bracht ons gelukkig wel naar de juiste haven! We namen de boot naar het eiland, dit duurde maar 10-15 minuten.

taiwan-16img_5456

Op het eiland aangekomen zagen wij al meteen iets wat wij ook wilden: een fietskarretje! Hier kon je met vier personen in, en het deed mij een beetje denken aan het karretje dat Susan en ik hadden gehuurd op een eiland in Zuid Korea. Na wat zware onderhandelingen, oké dat is misschien wat overdreven, kregen we uiteindelijk een karretje mee voor een mooie prijs. Van te voren waren er al bepaalde fotospots uitgekozen, en daar gingen we met het karretje! Het was een elektrisch karretje waar je nog best snel mee kon rijden, we maakten er dus ook een sport van om zoveel mogelijk mensen in te halen. Of nou ja, eigenlijk Larissa, want zij moest gas geven en sturen. Nadat wij verschillende bezienswaardigheden hadden bekeken, maakten wij een stop onderaan een soort bergje. Hier konden wij niet omhoog met het karretje dus parkeerden wij deze en zijn wij naar boven gelopen. Hier stond een vuurtoren en had je een mooi uitzicht over het eiland.

taiwan-8

img_4734Na ons bezoek aan de vuurtoren zat onze tijd er wel zo’n beetje op en leverden wij de fiets weer in. Ik kreeg mijn ID kaart weer terug en toen was het tijd om weer naar het “vaste land” te vertrekken. Daar namen wij een metro naar een winkelcentrum (zoals je wellicht eerder hebt gelezen in reisartikelen, is winkelen een geweldige rustige activiteit op rustdagen!).

Op dit winkelcentrum was een soort pretparkje gebouwd en gingen wij nog heel random in een reuzenrad! Ook kochten wij (vooral ik) een heleboel nieuwe kleding! En ik zei nog zo dat mij dat niet weer zou gebeuren tijdens deze reis. Failed..

taiwan-21img_1250taiwan-26Processed with VSCO with hb2 presetProcessed with VSCO with kk2 presettaiwan-5img_4707taiwan-17img_4717img_4733img_4742taiwan-20img_4747img_4759img_5433taiwan-23img_5434taiwan-10img_5600taiwan-3img_5635taiwan-2img_5828taiwan-6img_5838taiwan-9img_5847taiwan-1taiwan-25taiwan-27

img_1333Woensdag 31 juli

Wij hebben in totaal twee dagen in Kaohsiung doorgebracht, toen was het al weer tijd om door te reizen. Onze volgende bestemming was: Taitung! Ja, Taitung en niet Taichung! Dit was namelijk een ding tijdens het regelen van onze tickets.

We waren al door de poortjes toen we erachter kwamen dat dit twee totaal verschillende plekken zijn en dat wij dus een verkeerd treinkaartje hadden gekocht (wel bij een loket). Wij dus weer terug door de poortjes en alles uitgelegd. Gelukkig deed de mevrouw bij de balie niet moeilijk en gaf zij ons nieuwe tickets plus het geld dat wij teveel hadden betaald.

Helaas hadden wij door dit misverstand wel onze trein gemist waardoor wij twee uur moesten wachten op de volgende trein. Gelukkig hadden wij wel nog genoeg te doen, onze reisdagboeken bijschrijven, spelletjes spelen en mensen kijken. Ook raakten wij nog in gesprek met een oudere Taiwanees die heel graag een gesprek met ons wilde voeren, best schattig!

De twee uur wachten gingen erg snel en toen was het tijd om met onze bagage in de trein te stappen. Maar, omdat wij natuurlijk met zijn drieën reisden, konden wij niet allemaal naast elkaar zitten. Gelukkig vonden we daar een goede oplossing voor! Buiten Europa hebben we geen telefoonbundel, maar wel Airdrop! Alledrie hebben wij een iPhone, dus konden wij heel makkelijk bestanden (zoals “vlogs”) airdroppen naar elkaar.

De reis ging dus heel snel en voor wij het wisten konden wij bij aankomst in Taitung de bus naar ons hotel nemen! We hadden een heel fijn en schoon hotel waar wij even bijkwamen voordat wij naar de Night market en bioscoop vertrokken!
taiwan-1kopie taiwan-2img_5918

Tot zo ver het eerste artikel over Taiwan. In het volgende artikel lees je over onze avonturen in Taitung!