Taipei dierentuin & Maokong Gondola / Taiwan

Home / Travel / Taipei dierentuin & Maokong Gondola / Taiwan

img_1670kopieEen aantal jaren geleden voordat ik naar Thailand was geweest, had ik mij Azië heel anders voorgesteld dan hoe het er daadwerkelijk is. Mijn beeld van Thailand was bijvoorbeeld dat alles nog gebeurde met paard en wagen en dat er weinig goede wegen zouden zijn. Je kunt je dus wel voorstellen dat ik een tegenovergestelde cultuurshock kreeg toen ik die vakantie in Bangkok aan kwam. Een wereldstad met ik weet niet hoeveel wolkenkrabbers en goede (tol)wegen. Ik heb geen paard en wagen gezien, zelfs de tuktuks zagen er totaal niet armoedig uit zoals ik mij had voorgesteld.

Zondag 4 augustus

Toen wij op 4 augustus van Hualien naar Taipei afreisde had ik een beetje Bangkok in gedachten. Dat klopte wel een redelijk, alleen het openbaar vervoer was nog beter geregeld! Vanuit Hualien namen wij de trein naar de hoofdstad van Taiwan. De vorige treinritten waren uiteindelijk goed gekomen, maar wel met de nodige struggles. Zo kregen we bij het kopen van een kaartje naar Taitung, een kaartje voor Taichung. En bij het kopen van een kaartje naar Hualien, kregen wij een kaartje voor Yuli.

Deze keer kochten wij ook weer een treinkaartje bij een loket, maar op alle drie de kaartjes stond een ander station. Eerst probeerden wij het zelf te ontcijferen, maar toen dat niet lukte zijn wij weer terug gelopen naar het loket. Toen bleek dat de trein al volgeboekt zat en dat wij dus verspreid over de trein plekken hadden gekregen. Halverwege de treinreis moesten wij dan onze plaats “afstaan” aan iemand anders die die stoel had geboekt vanaf dat station. Na een tijdje hadden we dusnog maar één plek over om met zijn drieën op te zitten dus hebben wij daar weer verzameld. Uiteindelijk wisselden wij elkaar af en zijn twee van ons in de gang gaan zitten. Wanneer ik dit schrijf moet ik denken aan de treinen in India, die zo verschrikkelijk vies waren dat je gewoon niet eens iets wilde aanraken, laat staan dat je er op de grond zou gaan zitten. Maar het openbaar vervoer in China&(Taiwan) is heel netjes en relatief schoon!

img_1692De treinreis duurde maar iets van 2,5 uur, dus de tijd ging gelukkig erg snel! Wij hadden voor onze laatste paar nachten in Taiwan een capsule hotel geboekt, een hele ervaring op zich. Eerder had ik al eens samen met Susan in Japan in een capsule hotel geslapen. Dat vond ik eigenlijk veel fijner dan verwacht! Ik had eigenlijk verwacht zo ongeveer claustrofobisch te worden van het slapen in zo’n cabine, maar eigenlijk is het meer een soort mini “caravan” waar je in slaapt. Je kunt gewoon rechtop zitten en hebt allerlei faciliteiten.

Wij kwamen redelijk vroeg aan in Taiwan en hadden dus nog tijd om dingen te ondernemen. We besloten om vanuit de toren Taipei 101, Taiwan te bekijken. Er zijn weinig dingen waar ik spijt van heb als het gaat om geld uitgeven op reis, maar ik vond dit oprecht heel zonde van mijn geld. Het kostte volgens mij iets minder dan €20,- om met een lift naar de bovenste etage te gaan. Hier had je een heel mooi uitzicht over Taipei. Wel heel mooi dus, maar niet persé een activiteit die je gedaan moet hebben (vind ik). Wel was het een goede activiteit voor op onze soort rustdag, want we waren natuurlijk best moe van het reizen. Ook al duurde de treinreis niet heel lang.

taiwan-1

img_17175 augustus

Vorig jaar tijdens de reis door Azië bezocht ik volgens mij in negen weken, vijf dierentuinen. Ook tijdens deze reis door China, Taiwan en de Filipijnen bezochten wij weer een aantal dierentuinen. Waaronder de dierenruin in Taipei!

De dierentuin in Taipei (ook wel de “Muzha-dierentuin” genoemd) is één van de grootste dierentuinen in Azië! Ik was vooral heel enthousiast omdat we weer panda’s konden zien. Alleen helaas was op de dag dat wij er waren, het panda verblijf gesloten.

Wel waren een heleboel andere plekken in het grote park open. Zo is het er zelfs zo groot dat wij van de ene kan van het park naar de andere kant met een zebra treintje zijn gegaan. Niet omdat het niet te lopen was, maar gewoon omdat wij met het treintje wilden.

img_4791De prijzen van dierentuinen of pretparken in Azië zijn zoveel toegankelijker dan hier in Nederland, een bezoekje aan de dierentuin was dus deze keer ook weer goedkoop! Maar helemaal goed voorbereid waren we niet, we hadden namelijk van te voren geen eten gekocht. En toen wij bij de 7eleven in de dierentuin zelf wat eten wilden kopen, kwamen wij er helaas achter dat de creditcard niet geaccepteerd werd (ons contant geld was ondertussen helemaal op). Dus moest één van ons het park uit om geld te gaan pinnen. Ik besloot om een pinautomaat op te zoeken en met een stempel op mijn hand het park uit te gaan. Een stuk(je) verderop was gelukkig een pinautomaat en de rest van de dag hadden wij nu weer genoeg geld om de dag door te komen. Dit was dus al een avontuur!

Het mooie aan deze dierentuin vond ik wel dat de hokken er goed verzorgd uit zagen en dat de dieren zelf ook genoeg ruimte hadden. Zoveel ruimte dat je ze soms moest zoeken (en niet altijd vond). Het leukste aan ons bezoek aan de dierentuin vond ik toch wel de koala’s! Die had ik namelijk nog nooit in het echt gezien en dat is dan toch wel heel bijzonder. Ook bezochten Larissa en ik een apart vogelverblijf, waarna wij verdwaald raakten. Toen bleek het park dus inderdaad erg groot te zijn! Uiteindelijk kwam het natuurlijk allemaal weer goed en hebben we een paar fijne uren doorgebracht in de dierentuin.

taiwan-5

taiwan-3Na ons bezoek aan de dierentuin liepen we een stukje verder voor de volgende activiteit: met de Maokong Gondola! Het is een vier kilometer lange kabelbaan waar je mee naar boven kunt gaan. Vanuit de gondel heb je een mooi uitzicht over Taipei en de dierentuin. Toen wij er waren was het niet zo druk dus hadden wij op de heenweg met zijn drieën een cabine. Om heel eerlijk te zijn vond ik het uitzicht vanuit de gondel nog wel mooier dan vanuit de Taipei 101 (de toren).

Eenmaal bovenop de berg(?), was er niet zoveel te doen. Je kon er alleen wat eten, maar verder eigenlijk niets toeristisch. Dus gingen wij ook al vrij snel weer terug naar beneden, het ritje met de gondel zelf is al leuk genoeg. Ook konden we op de terugweg nog heel mooi de zonsondergang zien!

taiwan-1img_1962 taiwan-2 taiwan-4img_4801 taiwan-6 taiwan-7 taiwan-8 taiwan-9  taiwan-10Onze eerste twee dagen in Taipei waren heel relaxt en hebben wij vooral een beetje de stad verkend. In het volgende artikel ga ik het hebben over de Chiang Kai-Shek memorialhal en over onze volgende bestemming!