Agadir & nieuwjaarsduiken in Essaouira / Marokko

Home / Travel / Agadir & nieuwjaarsduiken in Essaouira / Marokko

6a907375-e4da-4800-a67a-1fed8e6514b7Op 2 januari reisden we voor de laatste keer door naar onze laatste bestemming van deze reis: Essaouira!

Wanneer je twee weken met elkaar reist word je toch soort van een klein beetje een familie. Heel gek was het dus ook om na twee weken op het laatst afscheid te nemen van elkaar. Maar daar later meer over!

img_3619Traditiegetrouw probeer ik elk jaar de nieuwjaarsduik te doen. Vorig jaar deed ik voor het eerst de nieuwjaarsduik in het buitenland (Indonesië) en eigenlijk beviel dat mij wel omdat het daar een stuk warmer is haha.

Van te voren had ik dus ook al besloten dat ik ook in Marokko de nieuwjaarsduik wilde gaan doen, wel met de kennis dat het er niet zo warm zou zijn. Al zou ik moeten duiken in een zwembad, ik moest deze traditie natuurlijk wel voortzetten. Ik had uiteraard ook een oranje Unox muts meegenomen.

In de eerste minuten bij aankomst op het vliegveld aan het begin van de reis kwam mijn plan voor de nieuwjaarsduik al ter sprake. Jaap, een groepsgenoot, was meteen erg enthousiast en beloofde mee te gaan. Maar, op 1 januari waren wij helaas in Marrakesh, en dit was niet helemaal een praktische locatie. Gelukkig gingen we op 2 januari doorreizen naar Essaouria, bij de zee. Wat betekende dat we de nieuwjaarsduik een dagje opschoven zodat we de nieuwjaarsduik ook echt in de zee konden doen.

essaouria-2

essaouria-3Vanuit Marrakesh reisden wij richting Essaouria. Onderweg stopten wij nog bij een plek waar ze producten van allemaal natuurlijke materialen maakten. Ik weet niet meer precies wat ze daar allemaal verkochten of maakten, wel zag het er erg interessant uit omdat het op een soort minifabriekje leek.

We hadden hier een korte pauze, om vervolgens weer door te reizen naar Essaouria. Hier kwamen wij rond één uur aan.

essaouria-5img_3618essaouria-7

img_3622We werden afgezet bij de medina waar we een tijdje hebben rondgelopen om vervolgens bij de haven weer te worden opgepikt. Een deel van de groep ging lunchen en wij gingen alvast naar het hotel.

We hadden deze gehele reis prima hotels gehad, maar nooit hadden we echt geluk gehad met onze kamer. Hoewel ik alle kamers wel prima vond, was onze kamer in dit hotel wel echt next level. Onze kamer had namelijk een balkon en een heel zitgedeelte, echt zo fijn. We verbleven drie nachten in dit hotel, dus dat was echt top!

07e532ba-673a-43ab-9d22-9b16b5be34c0

img_3629Bij aankomst in onze hotelkamer ben ik (hoe verrassend) meteen weer in slaap gevallen, ik zie een patroon haha.

Daarna zijn we in de zon gaan zitten op ons balkon en hebben we gewacht tot de rest van de groep ook arriveerde in het hotel.

Want, zoals ik al eerder zei, wilden we hier in Essaouira de nieuwjaarsduik gaan doen. Zodoende renden Jaap en ik om kwart voor vier de enorm koude zee in! Het duurde even voordat we diep genoeg de zee in waren om echt te duiken, maar het was het het helemaal waard, 2019 kon beginnen!

4d3a5c11-10e8-49cb-998a-15d71762c978
71557cbc-86c3-455f-8832-c8b60019c6849ff1ff84-5861-4b36-af17-f2a54d50b682

Na de nieuwjaarsduik zijn we weer teruggelopen naar ons hotel om te douchen en ons op te frissen. Daarna zijn mijn moeder en ik samen met Mike en Nina dicht bij ons hotel uiteten geweest.

essaouria-6img_3765essaouria-4

essaouria-83 januari – kameel rijden op het strand

We hadden twee vrije dagen in Essaouira en besloten om op de eerste dag nog eens de medina in te gaan voor onder andere wat souveniertjes. Ook maakten we een lange strandwandeling en om vijf uur gingen Yvonne, mijn moeder en ik nog een laatste ritje op een kameel maken. Deze keer niet in de sahara maar op het strand, ook dit uitzicht was niet verkeerd!

img_7219De rest van de dag hebben we vooral echt vakantie gevierd, we hadden echt ontzettend veel geluk met het weer en hebben erg kunnen genieten van de zon op ons balkon.

‘s avonds hebben we nog gezellig samen met Yvonne gegeten bij een strandtentje. Het was echt heel mooi want terwijl we aten ging de zon echt prachtig onder.

essaouria-10img_3673

essaouria-144 januari – fietsen in Essaouira

Zoals vaker gebeurd op vakantie vloog de tijd voorbij. In het dagelijks leven vind ik de tijd al enorm snel gaan maar op vakantie heb ik dat gevoel nog twee keer zo erg. Op 4 januari hadden we onze laatste volledige dag in Marokko. Mijn moeder en ik wilden ook deze dag weer goed benutten en huurden fietsen om het stadje een beetje te kunnen verkennen met fiets.

Zodoende huurden wij hele gammele fietsen waarmee we langs de kust en door de medina fietsten. Onderweg stopten we een paar keer en we eindigden onze fietstour op een terrasje op het strand.

essaouira

essaouria-13We hadden de fietsen voor vier uur gehuurd maar hebben dat niet volgehouden haha.

De rest van de middag hebben we (weer) fijn doorgebracht op ons terras. Nu klinkt dat heel saai maar ik vind het heerlijk om op reis activiteiten af te wisselen. Bijvoorbeeld door na een dag veel ondernomen te hebben, een rustdag in te plannen en fijn een boek te lezen. Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je weg bent. Maar we hebben echt genoten op de laatste dagen in Essaouira!

‘s avonds hebben we gezellig als groep samen gegeten om deze leuke reis samen af te sluiten!

essaouira-105 januari – Agadir

Helaas was het na twee weken weer tijd om terug naar huis te gaan. Zoals ik al eerder vertelde waren we ondertussen een soort familie geworden. Je leeft best wel close met elkaar want je doet natuurlijk twee weken lang bijna alles met elkaar. Ik was dus ook best wel een beetje neerslachtig over het feit dat het nu weer voorbij was.

We hadden heel veel geluk gehad met deze groep, de groep was heel divers en eigenlijk was ongeveer iedereen wel heel leuk.

Maar, voordat we echt afscheid namen moesten we nog van Essaouira naar Agadir reizen. En omdat we pas ‘s avonds vlogen hadden we eerst nog vrije tijd in Agadir. Onderweg naar Agadir kwamen we nog langs geitjes die uit zichzelf in de boom klommen, echt heel gek. Ook hier stopten wij even langs de weg om foto’s te kunnen maken.

img_7392img_7354essaouria-9

img_7457Ongeveer om één uur kwamen wij in Agadir. Daar gingen wij eerst lunchen, om vervolgens een tijdje over het strand te wandelen. Ik denk dat het hier heel gezellig kan zijn in de zomer!

Al vond ik het nu ook al wel gezellig maar een beetje aan de koude kant haha.

En toen was het uiteindelijk toch tijd om door te reizen naar het vliegveld.

Niet lang nadat we door de douane waren konden we ook al boarden en voor we het wisten waren we alweer terug in het koude Nederland!

img_7443essaouria-11fe02c281-5b80-4f44-8a66-0cf6aa9316a8

Dit was alweer het laatste artikel over de rondreis door Marokko! Ik heb het echt een hele toffe reis gevonden en ben nog steeds erg dankbaar voor deze twee mooie weken met een geweldige groep! Ik had niet verwacht te zeggen dat ik zo weer een groepsreis zou doen, maar ik overweeg het zeker voor een volgende reis. Ook vond ik Marokko echt een prachtig land, nog veel diverser dan ik van te voren gedacht had, erg leuk!