Peru – Ica & Huacachina

Ondertussen zit de eerste week in Peru er alweer op, en hoe kan het ook anders: er is weer veel gebeurd! Woensdag hebben we de bus gepakt vanuit Lima richting Ica, we vertrokken om 11 uur ‘s ochtends en kwamen 4,5 uur later aan. De busreis was uiteraard weer bijzonder te noemen, zo werden er 3 films afgespeeld op een groot televisiescherm, met heel hard geluid. Wel was de bus zelf gelukkig comfortabel en met oordopjes in overleefden we het wel.

Eenmaal aangekomen in Ica bleek de sfeer er iets anders dan verwacht, iets met niet goed inlezen van te voren (want: werkdrukte). We werden dan ook meteen doodgegooid met taxi chauffeurs die ons maar al te graag naar ons hostel wilden brengen.

Ondanks dat het nog geen 20 minuten lopen was, kozen we er toch voor om een taxi te nemen (15 kg backpacks zijn dan ineens toch wel heel zwaar). We verbleven in het El Huerto Hostel, redelijk centraal in Ica. Het hostel kreeg een heel hoog cijfer en in de reviews stond dat mensen er helemaal tot rust kwamen. Dit bleek in de praktijk wat anders, haha. We zaten midden in Ica, wat ook betekende dat al het getoeter door dreunde in onze slaapkamer en er overal om ons heen blijkbaar hard werd gefeest. Ondanks die herrie, dat van een heleboel honden en een kind, hebben we toch een goed verblijf gehad (al zou je het bijna niet zeggen na deze opsomming).

Dag 2 Ica

Op de eerste dag in Ica hadden we de buurt te voet al een beetje verkend. Hele gezellige of mooie plekjes hadden we niet zozeer gevonden, maar het was handig om toch een beetje te weten waar we bijvoorbeeld boodschappen konden doen. We hebben in de ochtend op dag twee nog wat rond gelopen en een plein bezocht niet ver bij ons vandaan. Vervolgens namen we rond half 11 een tuktuk richting de woestijn van Huacachina. Hier hebben we wat gedronken en in de zon gezeten. We zijn nog een stuk naar boven gelopen de zandduinen op en hebben hier nog genoten van het uitzicht over de enige Oase van Zuid-Amerika. Erg bijzonder!

Rond 4 uur was het tijd voor onze tour: sandboarden & met een buggy door de duinen. Samen met een groepje van zes andere toeristen vertrokken we naar de buggy’s, om vervolgens door de duinen te crossen. Geloof mij, het ging hard! Ik had online al gelezen dat het kon aanvoelen als een achtbaan, dat was een goede omschrijving. We zijn behoorlijk door elkaar heen geschud en toen de zon een beetje begon te zakken kregen we bovenop een duin onze sandboards. In tegenstelling tot Nieuw-Zeeland twee jaar geleden, kregen we nu een uitleg over hoe we de berg af moesten. Het waren nu ook wat hogere duinen natuurlijk, aangezien we er heen werden gereden met de buggy en dus niet hoefden te lopen (gelukkig!). We gingen vier hoge duinen af, op onze buik, en ook dit ging intens hard. Wel echt een toffe ervaring die we niet hadden willen missen.

Om kwart voor 6 werden we met de buggy op de laatste plek gedropt, hier waren ook nog wat andere groepen toeristen die allemaal al klaar zaten. Vanaf dit punt konden we heel mooi de zonsondergang bekijken, een prachtig uitzicht over de duinen.

Eenmaal toen de zon onder was werden we weer met de buggy terug gereden naar de Oase. Dit kon natuurlijk niet zonder scherpe bochten en wat angstkreten. Lucky me: dankzij de flinke dosis adrenaline was ik in ieder geval niet wagenziek! Vanaf de Oase namen we weer een tuktuk terug naar Ica, waar we bijkwamen van de toffe ervaring.

Onze officiële derde dag in Ica hadden we vanwege gebrekkige wifi iets anders ingedeeld. In plaats van een tour te boeken hebben we een dag rustig in Ica doorgebracht, aten we smoothie bowls en deden we wat werkgerelateerde dingen. En uiteraard moesten we ons voorbereiden op onze laatste dag in deze regio, aangezien we de volgende dag met de nachtbus weer door zouden gaan. Daar meer over in het volgende artikel!

Tips voor als je ook Ica of Huacachina gaat bezoeken:

• Tuktuk van Ica naar Huacachina kost ongeveer tussen de €2,- en €2,50
  • Wij hebben een tour geboekt via Getyourguide, voor ongeveer €25,-
  • Mocht je online geen buggytour meer te kunnen boeken, dan kan dat altijd nog in Huacachina zelf, daar komt om de paar minuten iemand naar je toe om een tour te verkopen
  • Vergeet niet om iets warms (trui of windjack) mee te nemen voor later in de middag, het kan erg snel afkoelen
  • Ook al is het bewolkt, smeer je goed in met zonnebrand de hele dag door, pas achteraf merk je dat je bent verbrandt