Coconut Basket boats in Hoi An / Vietnam

Home / Travel / Coconut Basket boats in Hoi An / Vietnam

img_6549Eén van de meest fotografiewaardige plekken van afgelopen zomer vond ik wel echt Hoi An. Toch heb ik achteraf helemaal niet zoveel mooie foto’s weten te maken. Het stadje zelf alleen al is heel gezellig en mooi met alle lantaarns.

hoian-3

8de4bad9-8f2f-493b-bffe-86a7b7c8784321 augustus – het oude centrum

Op onze eerste dag wilden wij vooral lekker uitrusten bij het zwembad en bijkomen van onze scootertocht van Hué naar Hoi An.

We hadden weer eens een hotel geboekt met zwembad, deze keer was dat heel fijn want het was op dat moment erg warm in Hoi An. Zoals ik al schreef hebben we op onze eerste dag in Hoi An vooral veel gerelaxt, eerst ontbeten we in het hotel en daarna hebben we in de zon gelegen en gezwommen.

img_6542Toen het op het gegeven moment tijd was om te gaan lunchen besloten wij om niet ver te lopen vanaf ons hotel. Uiteindelijk viel het eten heel erg tegen en besloten we om het goed te maken om nog ergens anders een smoothiebowl te gaan eten. Gelukkig viel die niet tegen en hadden we alsnog een lekkere lunch!

fed373a3-6474-4c2d-bd06-c792ffa178b1

hoian-7De rest van de middag hebben we gewandeld door het oude centrum van Hoi An, het was er gezellig maar wel erg druk. Na een tijdje vonden we het wel weer een goed moment voor een pauze en besloten wij om bij de Hoi An Roastery te gaan zitten. Dit beviel ons zo goed dat we hier de rest van de middag hebben gezeten met onze reisdagboeken en taartjes hebben gegeten. Op het gegeven moment toen het al donker was geworden (zo lang zaten we er al…) viel de stroom uit en hebben we daar nog een tijdje bij kaarslicht in het donker gezeten, wel gezellig!

‘s avonds liepen we weer terug naar het hotel en kwamen we langs een rivier waar allemaal kaarsjes op dreven. Natuurlijk wilden wij dit ook doen en vonden wij dit een perfecte avond hiervoor. Zodoende kozen wij een bootje uit waarin we op de rivier konden varen en een lampionnetje in de rivier konden leggen. We voeren een klein stukje onder een bruggetje door en deden vervolgens één voor één onze wens. Tja, het is natuurlijk heel toeristisch maar het hoorde er wel echt bij!

b9e259c1-da74-40f6-a90c-96ef9514b06ehoian-8img_6646hoian-5
hoian22 augustus – varen in coconut basket bootjes

Eén van de dingen die je echt moet doen wanneer je in Hoi An bent, is varen in een coconut basket bootje. Dat wilden wij uiteraard ook wel proberen, dus huurden we weer twee scooters.

Ondertussen waren Daniëlle en Nienke al zulke professionals geworden op het gebied van scooter rijden in Azië en gelukkig waren de scooters bij ons hotel ook niet zo duur om te huren.

hoian-2Dus huurden wij twee scooters waarmee we richting de coconut basket bootjes reden. Echt een specifieke locatie hadden we niet, maar er kwam onderweg ineens een vrouw naast ons rijden en zij wilde ons er wel heen brengen. Uiteraard bracht ze ons naar haar familie, voor ons helemaal prima. Even later zaten we met zijn drieën in twee bootjes, inclusief rieten hoedje om het compleet te maken. Onderweg kwamen we langs een soort bamboebos en zaten we nog even vast tussen een grote boot en het bos. Bij het bamboebos stopten wij en werden er allemaal figuurtjes en “sieraden” geknutseld van bladeren, erg knap! En nadat ze hun knutsels af hadden en wij ineens een “kroon” en “ring” hadden gekregen, peddelden we weer terug naar het beginpunt.

ba561bdd-f9f6-486f-99ba-c84249b84187De rest van de dag wilden wij eigenlijk rustig aan doen en lekker op het strand liggen, misschien zouden we dan ook nog een beetje bruin worden zo vlak voor het einde van de vakantie. Dus vanaf de plek met de coconut basket bootjes reisden wij door naar de kust. Eenmaal daar kwamen wij langs een luxe resort en besloten wij om onze plannen te wijzigen en daar voor een paar euro per persoon een dag een bedje te “huren”. Wij wilden eigenlijk gewoon lekker relaxen bij een fijn zwembad, maar het werd alleen nog maar beter. We kregen er handdoeken en het eten was er echt top. Overigens was het wel wat prijziger dan wat wij gewend waren, maar voor een dagje was dat helemaal prima. Zo hadden we een heel luxe infinity zwembad met een prachtig uitzicht en zoals ik zei was het eten er ook echt top, vooral de bananensmoothies!

hoian-6

img_6673Wij hadden zeker niets te klagen deze dag in Hoi An! Aan het einde van de dag waren we weer heerlijk opgeladen en reden we weer rustig terug naar ons hotel. In de avond hebben we nog rondgelopen in het centrum van Hoi An, zo mooi met alle lantaarntjes, het geeft zo’n een hele gezellige sfeer!

img_688423 augustus – zwembad dagje

Onze laatste dag in Hoi An besteedde we voornamelijk al lezend en schrijvend bij het zwembad in ons hotel. Tussendoor kwamen we alleen maar het hotel uit wanneer we wat gingen eten.

In de middag aten we weer heerlijke smoothiebowls en in de avond aten we onder andere (alweer) loempia’s!

We hebben het vooral heel rustig aangedaan omdat we de volgende ochtend al erg vroeg op moesten voor onze vlucht van Danang naar Ho Chi Minh City. Maar eigenlijk waren alle dagen wel heel relaxed in Hoi An.
img_2511    img_6706img_6670

Tot zo ver het artikel over Hoi An! Hoi An vond ik echt een prachtig knus stadje en voor een minivakantie in een vakantie is dit echt de perfecte plek!