Luang Prabang / Laos

Home / Travel / Luang Prabang / Laos

img_1729Nog een gelukkig nieuwjaar allemaal (mag dit nog op 28 januari? ;)). Het is alweer een tijdje geleden dat mijn vorige artikel over mijn reis in de zomervakantie online kwam. Ondertussen is er ook alweer een nieuw jaar begonnen en heb ik ondanks mijn voornemen om geen goede voornemens te hebben voor dit nieuwe jaar, toch een paar voornemens waaronder minder dingen uitstellen. En één van de dingen die ik nu steeds, niet helemaal met opzet, uitstel. Zijn het schrijven van de artikelen over afgelopen zomervakantie. Ik ben ook nog maar bij Laos! Tijd dus om dit af te maken want er komen nog een paar landen!

laos-1

laos-212 juli – vertrek naar Laos

Na Yangon (Myanmar) waren we erg blij dat we door reisden naar een ander land: Laos!

Hoewel ik mij niet heel goed voorbereid had op Myanmar, had ik mij al helemaal niet goed voorbereid op Laos. Ik had van te voren niets opgezocht, dus eigenlijk vertrokken wij totaal zonder plan naar Laos. Op dag 16 kwamen wij aan in Luang Prabang. Van te voren wisten wij natuurlijk al dat het regenseizoen was in de periode dat wij er heen gingen, maar gelukkig hadden wij daar in Myanmar bijna geen last van. In Laos daarentegen hebben wij relatief veel regen gehad, vooral in vergelijking met Myanmar, Indonesië en Thailand in het regenseizoen.

laos-3Wij kwamen om vier uur pas aan op het vliegveld in Luang Prabang, voordat we onze bagage hadden en in het hotel waren duurde het wel even, maar na een tijdje kwamen wij aan bij ons hotel: Maison Vongprachan. Ik denk toch wel dat dit het beste hotel was van al mijn reizen door Azië. De eigenaresse was heel aardig, we hadden een upgrade gekregen waardoor we een kamer voor drie personen hadden met een heerlijke douche. Ook was het eten echt heel goed, het ontbijt was mega luxe en het hotel lag ook nog eens op een fijne locatie!

‘s avonds zijn wij nog naar de Night Market geweest, echt heel leuk. En de smoothies zijn daar echt geweldig, bijna overal in Azië eigenlijk wel, dat mis ik zo erg in Nederland!

laos-5

img_170713 juli – Mount Phou Si

Het centrum van Luang Prabang is niet mega groot waardoor ik echt een beetje het gevoel kreeg alsof wij in een dorp waren, heel leuk! Voor dag 17 hadden wij niet echt iets gepland, na de lange reisdag wilden wij vooral een rustige dag. Dus nadat we ontbeten hadden zijn wij de buurt wat gaan verkennen en gingen wij nog onderweg bij een klein restaurantje eten. Daarna “beklommen” wij de Mount Phousi, een bergje midden in Luang Prabang. Rond half zes klommen wij 100 meter naar boven, om bovenop de top te kunnen genieten van een prachtig uitzicht over Luang Prabang.

img_1689In Myanmar hadden wij natuurlijk de meest prachtige zonsondergangen meegemaakt, en hoewel het hier ook zeker niet lelijk was, kon het zeker niet op tegen onze eerdere ervaring. Wel vind ik het heel gezellig en mooi dat je daar met nog andere toeristen allemaal zit te kijken naar de zonsondergang. Bijna iedereen is op reis en bijna niemand is op dat moment bezig met zijn of haar telefoon. Even in het moment leven.

Na het bekijken van de zonsondergang wilden wij een activiteit voor de volgende dag boeken. Maar na het bekijken van mappen bij enkele reisbureaus, besloten wij om op de volgende dag zelf iets te ondernemen met de tuktuk. Het beklimmen van de Mount Phou Si was een hele fijne activiteit om op deze rustige dag te doen!

img_1719 img_1691 laos-6 img_1706laos-4    img_1704img_1693img_1725

img_173614 juli – Kuang Si watervallen

Op dag 18 besloten wij om een taxi aan te houden die ons naar watervallen kon brengen. Van te voren hadden wij online gekeken hoeveel anderen ongeveer voor een taxiritje betaald hadden. Als je van te voren wat rondvraagt of op internet kijkt dan kan je alvast een prijs voor jezelf bepalen wat je maximaal wilt betalen. Uiteindelijk werden wij met een tuktuk naar een ander busje gereden, na wat onderhandelingen over het busje werden wij naar de watervallen gebracht en zouden wij ook weer opgehaald worden. Of nou ja, de chauffeur zou in dit geval 2,5 uur wachten tot wij weer terug waren. Heel fijn, want zo weet je “zeker” dat je een taxi terug hebt.

img_1774Online hadden wij ook gelezen dat het verstandig was om in de ochtend te gaan, omdat in de middag alle reisorganisaties met groepen toeristen arriveren. Wij vertrokken rond half 10, niet heel vroeg maar uiteindelijk was dat een perfecte tijd. Net toen wij weer beneden waren, kwamen namelijk inderdaad de grote groepen toeristen.

Wij waren er natuurlijk in het regenseizoen, daardoor lijken de watervallen minder blauw. Maar ondanks dat het er niet helemaal uit zag als op de plaatjes van het internet, was het helemaal de moeite waard!

De waterval heeft verschillende “verdiepingen” en terwijl je naar boven wandelt kom je telkens weer langs een nieuwe laag. De weg was soms door de regen wel wat glibberig, maar dat is geen reden om de watervallen niet te bezoeken in het regenseizoen. Je kon er eventueel ook zwemmen, maar heel warm was het er niet toen wij er waren, dus besloten wij om bovenaan weer terug naar beneden te lopen zonder een plons in het water.

We wilden alleen niet dezelfde weg als op de heenweg lopen, dus gingen wij via een andere weg naar beneden. Niet helemaal wetende waar wij uit zouden komen, maar we dachten dat dat wel goed zou komen. Dat kwam het ook, alleen was het een hele glibberige/gevaarlijke stijle weg naar beneden, achteraf was dat niet zo handig. Na twee uur kwamen we gelukkig weer heelhuids beneden bij onze taxi. Hoewel wij van te voren een afspraak gemaakt hadden, wat heel fijn is, is het toch altijd de vraag of je taxi er dan nog staat of niet. Gelukkig was dat zo en bracht onze chauffeur ons weer netjes terug naar het centrum.

luang-prabang-2 img_1773img_1792 img_1797 img_1776    img_1802luang-prabang-5

img_1737 luang-prabang-9psdimg_1744 img_1748    luang-prabang-6luang-prabang-8

Bij terugkomst in Luang Prabang gingen wij wat eten om vervolgens de rest van de avond op onze hotelkamer voetbal te kijken met popcorn. Volgens mij heb ik dit al eerder gezegd maar normaal gesproken heb ik het niet echt met voetbal, alleen als er een EK of WK is, die saamhorigheid vind ik zo gezellig. Ik heb volgens mij nog nooit zoveel voetbal gekeken dan op deze reis.

Ook was het weer tijd om onze tassen in te pakken, helaas! Achteraf had ik wel langer in Luang Prabang willen blijven, alleen al om ons fijne hotel, haha.

Luang Prabang heeft mij positief verrast, er is best wel veel te zien in/rondom deze stad.

Tot zo ver het artikel over Luang Prabang, de plek die ik zelf het leukste vond van alle plekken die wij bezocht hebben in Laos!