Tinghir & Todrakloof Ouarzazate / Marokko

Home / Travel / Tinghir & Todrakloof Ouarzazate / Marokko

ouarzazateNa de prachtige zonsondergang op dag zes in de Merzouga Sahara was het de volgende dag weer tijd om door te reizen. We reisden op 27 december 200 km van Erfoud naar Tinehir. Onderweg stopten wij nog voor een plaspauze op een plek waar hele diepe putten te zien waren (en er stond een hele lieve ezel + kameel). Ook hadden we uiteraard onderweg nog een koffie/sinaasappelsap momentje.

3b092dad-511b-40e9-9498-decd8ff258d7ouarzazate-3

ouarzazate-4Na een paar uur in de bus gezeten te hebben stopten we onderweg ergens in de regio Souss-Massa-Draâ. Daar gingen we met zijn allen bij een gezin eten. Allereerst had ik hier niet echt zin in omdat ik het vooral heel ongemakkelijk zou vinden, maar het was uiteindelijk echt heel leuk! Er was een hele grote ruimte met allemaal mooie kleden en kussens. Hier hadden we een hele lekkere lunch met veel groentes in een tajine, ook kon je er voor kiezen om er nog kip bij te eten. Het was allemaal erg verzorgd en lekker, maar het was ook nog eens heel gezellig. Op het laatst kregen we nog verse thee en werd er muziek gemaakt. Uiteraard was ik wel in voor een dansje, maar velen van de groep helaas niet. De familie was heel gastvrij en het was echt een goede toevoeging aan deze reis! Later bij thuiskomst heb ik nog een tijdje appcontact gehad met iemand van deze familie, heel leuk.

ouarzazate-2068f96b7-9db5-4499-986a-c595a88a9f222a2b7d7b-8b29-4db1-8f4e-a6ad080250e8

e7224248-561c-48c2-be6f-24f6b127842dNa onze lunch reisden we weer verder naar de Todrakloof, ook hier was ik van te voren erg enthousiast over. De plaatjes op internet beloofden namelijk veel moois! En mooi was het zeker. Deze kloof heeft hele hoge steile rotswanden tot wel 300 meter hoog. Echt heel indrukwekkend en mooi. We hebben hier eventjes rondgelopen, ik had hier nog veel langer kunnen blijven want we zijn hier niet zo lang geweest. Zo is de kloof wel 15 kilometer lang, maar wij hebben nog geen kilometer gelopen denk ik. Wel was het helemaal de moeite waard.

ouarzazate-2

img_3097Toen we weer compleet waren reden we weer verder met de bus, niet lang na ons bezoek aan de Todrakloof kwamen wij aan in Ouarzazate. Wij verbleven weer in een hotel met een zwembad en deze keer kwamen we daar in de middag (rond half vier) al aan. We hadden echt heel veel geluk met het weer want de zon was nog erg aanwezig waardoor we nog eventjes met zijn allen bij het zwembad hebben kunnen liggen. Sommige fanatiekelingen zijn zelfs nog even gaan zwemmen, ondanks dat het echt veel te koud was.

eb537e22-8fd2-481c-9fc8-70889adcc269Na even bij het zwembad gelegen te hebben zijn we nog even met Nina en Mike het stadje ingegaan. Hier hebben we een tijdje rondgelopen en hebben we wat boodschappen gedaan om vervolgens ‘s avonds redelijk vroeg te gaan slapen.

ouarzazate28 december – de weg van 1000 kasbahs & Dadèsvallei

Dag negen bestond weer vooral uit in de bus zitten (yay!), via de ’weg van 1000 kasbahs’ en de Dadèsvallei reden we richting het Ouarzazate. Natuurlijk kwamen we weer langs prachtige plekken.

Ook stopten we nog bij een soort kasteeltje (al weet ik niet meer precies zeker wat het nou eigenlijk was). In ieder geval was het een gebouw waarvan de vloer helemaal bekleed was met prachtige kleden en bovenop had je een erg mooi uitzicht.

img_3067Al relatief vroeg kwamen wij aan bij ons nieuwe hotel in Ouarzazate. Hier konden we ook nog heerlijk even genieten van het zonnetje bij het zwembad. Daar hebben we nog best wel lang gelegen tot de zon onder ging om vervolgens te gaan dineren. Na ons avondeten speelden we nog een paar potjes Rummikub (love it!) en toen was het alweer tijd om te gaan slapen.

img_3109 img_31276eb35c9a-919d-4a0a-b5ff-78d5d4ccb325img_3184

atlas-studios-429 december – Atlas Studios

Op onze eerste volledige dag in Ouarzazate hadden we een rustdag. Van te voren wist ik niet eens dat we ook rustdagen zouden hebben, maar we hebben deze rustdag zeker goed benut! Ouarzazate is namelijk de Hollywood van Marokko! Al klinkt dit spectaculairder dan dat het er is haha. Er zijn hier namelijk verschillende bekende films zoals de Gladiator en Astrid & Obelix opgenomen.

atlas-studios-6

atlas-studios-5Allereerst wilden we eigenlijk op een quad gaan rijden, of iets anders sportiefs. Maar voordat we dat zouden gaan doen wilden we de Atlas Studios bezoeken. Dus liepen we een stukje richtig de Atlas Studios zodat we een taxi aan konden spreken die ons daarheen kon brengen. Ondertussen waren we met zijn zevenen. Al snel hadden we een taxi die ons erheen bracht voor een euro per persoon.

atlas-studios-2

img_3371Bij de Atlas Studios waren we elkaar eigenlijk al snel allemaal kwijt en waren we verdeeld in twee groepen. We hebben daar een tijdje rondgelopen en foto’s gemaakt. Ik vond ook dit één van de hoogtepunten van de reis door Marokko.

Ondanks dat ik de films die er onder andere zijn opgenomen nooit heb gezien, is het heel leuk en interessant om de filmsets van achter de schermen te bekijken.

Wat ik ook heel bijzonder vond was dat we alles gewoon konden aanraken en soms hele decorsettings in konden klimmen. Een deel van de decors waren niet helemaal meer intact en soms zelfs wel gevaarlijk om te betreden.

img_3331atlas-studios

Na twee uur daar rondgelopen te hebben zijn we met de bus naar een volgend punt gereden, daar zijn we opzoek gegaan naar een restaurant om te lunchen. Vanaf daar zijn we weer terug gelopen naar het centrum. Het verliep allemaal iets anders (we liepen de verkeerde kant op), omdat er blijkbaar drie hotels met dezelfde naam als ons hotel waren.

Uiteindelijk hebben mijn moeder en ik daar nog een tijdje rondgelopen en een verse sinaasappelsap gedronken op het terras. Om vervolgens rond zes uur gesloopt maar voldaan terug te komen bij ons hotel.

atlas-studios-3ca258b27-701e-42da-8ed3-d7c8de1148d0b1476d8a-d719-4f25-9eb1-250eb49be021img_3370

Tot zo ver het artikel over Tinghir, de Todrakloof & Ouarzazate! In het volgende artikel vertrekken we richting Marrakesh!