Inle Lake / Myanmar

Home / Travel / Inle Lake / Myanmar

7 juli – reis naar Inle Lake

myanmarDag 11 bestond vooral uit reizen, we reisden vanuit Bagan door naar Inle Lake. Het is altijd leuk en spannend om weer te vertrekken naar een nieuwe plek, je weet totaal niet waar je terecht gaat komen en wat er allemaal gaat gebeuren onderweg of ter plekke.

We werden weer bij ons hostel opgepikt met een minivan, die ons naar weer een andere minivan bracht. Onze spullen werden op het dak vastgebonden, iets waar ik nog steeds niet aan kan wennen. Ik blijf bang dat mijn spullen onderweg gestolen worden, of niet goed vast blijken te zitten waardoor ze er onderweg af vallen. Meestal kan ik het wel enigszins loslaten wanneer ik in het busje zit, mijn belangrijke spullen heb ik sowieso altijd dicht bij mij, alsnog zou het balen zijn natuurlijk. Deze keer was ik ervan overtuigd dat ik mijn spullen niet meer terug zou zien. Gelukkig viel het allemaal mee en kwamen er alleen onderweg wat dingen bij op het dak. Halverwege stopten we voor een soort pauze, toen werd er ineens een brommer (wat hier in Nederland waarschijnlijk voor motor door kon gaan) op het dak vastgebonden.

inle-lake-4

img_1541De reis duurde meer dan acht uur, dus we waren erg blij toen we eenmaal in ons nieuwe hotel aangekomen waren. Die vreugde duurde maar kort toen we erachter kwamen hoe onze hotelkamer eruit zag. We hadden geen echte douche en geen internet. Nu zou ik best een paar dagen zonder internet kunnen, maar dat vind ik zelf wel een grotere uitdaging op reis, laat staan als je er geen rekening mee hebt gehouden. Maar een paar dagen geen normale douche hebben vind ik wel echt een dingetje, omdat ik toch wel graag elke dag mijzelf in ieder geval even wil afspoelen. Gelukkig verbleven wij maar twee nachten in dit hotel, dus dat was nog wel te overzien..

‘s avonds keken wij nog voetbal in bed (we hadden geen douche maar wel een tv (?)).. En voor de volgende dag boekten wij een tour met een privé gids.

img_16048 juli – Long Neck village & boottocht

‘s ochtends werden wij opgehaald bij ons hotel voor de dagtour. Helaas spraken ze niet zo heel goed engels, waardoor wij elkaar niet begrepen. Zo zei een medewerker van het hotel dat wij per scooter een tour zouden krijgen, dus wij daar gelijk op in met dat wij het er niet eens waren. We hadden beiden nog nooit met een scooter gereden, dus dat was echt geen optie. Ik weet niet waar hij het vandaan had gehaald, want uiteindelijk konden we gewoon naar het meer wandelen met onze gids. Na nog geen vijf minuten lopen stapten we in een bootje waarmee we de hele dag hebben rondgevaren, geen scooter gezien haha.

inle-lake-5img_1514img_1535
Onderweg stopten we op verschillende plekken. Onze eerste stop was bij een zilversmid. Het was een familiebedrijf dat sieraden maakten en die verkochten in hun winkel. We kregen hier demonstraties van hoe dit proces precies gaat, echt heel knap. Onze volgende stop was bij een weverij, daar ontmoetten we verschillende medewerkers en kregen we ook demonstraties van hoe ze van lelies touw maakten. Van het touw maakten ze dan weer kleding, wat je kon kopen in het winkeltje naast de weverij. Ook dit was erg interessant om te zien! img_1517inle-lakeimg_1353

Na een snelle lunch stopten wij bij de “Long Neck” vrouwen. Ik denk dat dit het meest bijzondere en toch ook wel trieste is wat ik dit jaar gezien heb. Al eerder had ik “Long Neck villages” gezien, maar nog nooit daadwerkelijk echte vrouwen met uitgerekte nekken. Ik heb het altijd al wel heel fascinerend gevonden, maar nu ik ze in het echt zag vond ik het vooral heel zielig. En het ergste vond ik nog dat er een klein kindje was met ringen om haar nek en armen. We konden ze vragen stellen, waar ze heel vriendelijk antwoord op gaven. Ook leken ze echt niet ontevreden, maar toch voelde het totaal niet goed.

Dit was een bezoek dat mij heel erg is bijgebleven en nog steeds weet ik niet helemaal goed wat ik ervan moet vinden.
img_1586Vervolgens voeren wij weer verder naar een tempel. En hoewel we eigenlijk al wel genoeg tempels hadden bezocht, was deze weer heel anders dan alle andere. Niet alleen omdat het op water gebouwd was. We kwamen namelijk ineens heel random uit bij een soort school waar allemaal kinderen muziekles kregen.

Echt heel bijzonder dat we gewoon naar binnen mochten en in de deurpost mochten blijven luisteren. Na deze laatste stop werden wij weer terug gebracht naar het vaste land. Het bleek dat wij een vergissing hadden gemaakt met tijden, dus dat we voor de volgende dag een bus hadden geboekt voor ‘s avonds i.p.v. ‘s ochtends. Gelukkig, na veel over en weer gebel en wat extra geld konden wij nog mee met een bus ‘s ochtends.

img_1590 unadjustednonraw_thumb_40a7img_1545inle-lake-8 img_1546  img_1552 img_1554 img_1577 img_1582 img_1585 img_1599  365dcc8a-5570-4b1f-b38c-f9edb1d39445 a9835a5c-26ec-42e3-9987-da24582816c9 img_1293kopie In totaal waren we maar één volledige dag in Inle Lake en persoonlijk vond ik dat eigenlijk ook wel lang genoeg. Het was er wel heel mooi en ik zou zeker wanneer je in Myanmar bent, een bezoekje brengen aan Inle Lake! inle-lake-3

Tot zover het derde artikel over Myanmar! Hierna komt er nog één artikel voordat ik ga schrijven over Laos!

Artikel 1: de eerste dagen in Mandalay
Artikel 2: zonsondergangen in Bagan

Wat zouden jullie graag voor (reis)artikelen willen lezen?