Zonsondergangen in Bagan / Myanmar

Home / Travel / Zonsondergangen in Bagan / Myanmar

img_1279Heb jij ooit gehuild omdat je iets zo ontzettend mooi vond? Ik heb dat nog niet vaak gehad, misschien een enkele keer bij een concert, maar daar houdt het denk ik ook mee op. Toch gebeurde het bijna meerdere keren in Bagan.

Met een krakkemikkig busje vertrokken wij op 3 juli vanuit Mandalay naar Bagan.

Het was een vage reis geweest, volgens mij hebben wij zelfs drie keer in een ander busje gezeten om uiteindelijk in Bagan uit te komen. Daar aangekomen kwamen wij in een heerlijk hotel. Het was niet het meest goedkope hotel, maar voor wat we kregen was het zeker geen slechte deal. Wij verbleven in het Northern Breeze Hotel, van alle hostels/guesthouses/hotels waar ik afgelopen zomer in geslapen heb, staat deze toch wel op nummer drie! De medewerkers waren ontzettend lief en de douche vond ik echt geweldig. Maar dat is niet echt relevant verder voor dit artikel.

img_12444 juli – rustdag

Van te voren had ik mij voorgenomen om tijdens deze reis meerdere rustdagen in te plannen. Reisdagen worden vaak onderschat, maar putten je wel echt uit.

Deze keer hadden wij een zwembad bij ons hotel en we besloten daar op onze rustdagen maar gelijk gebruik van te maken.

Verder schreef ik mijn reisdagboeken bij, verkenden we de buurt per voet en aten wij heerlijk Indiaas bij ons om de hoek.

5 juli – tempels beklimmen

Bij de receptie hadden wij een tour geboekt voor een dag. Van te voren weet je nooit precies wat je te wachten staat, maar toch waren we een beetje verrast dat er ‘s ochtends een tuktuk met chauffeur voor ons klaar stond. Tot nu toe had ik voornamelijk tours met andere mensen gehad, in een busje of boot. Maar in Myanmar heb je ongeveer voor €15,- een privé tuktuk + chauffeur voor een hele dag.

Hoewel we nog niet heel lang in Myanmar waren, hadden we in een paar dagen al genoeg tempels gezien voor de rest van het jaar. Maar Myanmar staat natuurlijk wel een beetje bekend om tempels, je ontkomt er dus niet aan.

Op dag 10 van onze reis hadden wij zeker al wel 20 tempels gezien, niet overdreven. In Bagan zelf staan al honderden tempels, heel gek was dat dus niet.

img_1235Zoals ik al zei werden wij ‘s ochtends bij ons hotel opgepikt door onze gids. We zagen weer een heleboel tempels en bezochten ook nog een locale markt. Het was er erg druk en ze waren allemaal nogal verbaasd dat wij er als blanken tussen liepen, wel heel leuk om te zien! We hadden al heel veel gouden glimmende tempels bezocht, maar in Bagan (eigenlijk Pagan) zijn vooral veel tempels van steen te zien. Waar je ook kijkt, overal staan tempels.

Van te voren had ik natuurlijk al wel opgezocht hoe het er ongeveer uit zou zien en op de luchtballonnen na (we zaten er in het verkeerde seizoen), was het inderdaad zoals op de foto’s.

bagan-10Het leek onze gids erg leuk om samen één van die tempels te beklimmen. Via hele smalle trapjes kon je naar boven klimmen en op het laatst moest je via een raampje op het “dak” klimmen. Het leek mij best leuk, tot ik daar eenmaal stond en zag hoe hoog het was. Ik wist niet hoe snel ik naar beneden moest komen. Er was namelijk niet echt een leuning waar je je aan vast kon houden.

bagan-2

img_1237Na een paar uur rondgereden te hebben, was het zo ontzettend warm geworden dat het eigenlijk niet meer te doen was in de tuktuk. Ook probeerden wij subtiel te laten weten aan onze gids dat wij op zich wel genoeg tempels hadden gezien. zodoende bracht hij ons weer terug naar ons hotel, om vervolgende mede te delen dat hij ons ‘s avonds weer op zou komen halen voor de zonsondergang. We hadden dat totaal niet aan zien komen, echt heel lief.

bagan-3

Zoals afgesproken haalde hij ons ‘s avonds weer bij ons hotel op om ons naar verschillende plekken te brengen om de zonsondergang te bekijken. Uiteindelijk rond 7 uur zaten we samen met een paar andere toeristen op een tempel de zonsondergang te bekijken. Dit was tot die dag de mooiste zonsondergang ooit. Het was zo ontzettend magisch.

img_1227 img_1238img_1338 img_1352

ae3e9a8b-2c7e-4167-8d92-908cc38cc5ecHelaas begon het na een tijdje te regenen, dus besloten Elvira en ik om eerder terug te gaan naar het hotel. We hadden het mooiste al gezien en toen kregen wij er onderweg als bonus ook nog een mooie regenboog bij!

bagan-1 img_0799bagan-5

6 juli – de mooiste zonsondergang ooit

Op dag 10 hadden wij eigenlijk het grootste gedeelte van wat er in Pagan te zien was, al gezien. Dus maakten wij van dag 11 een soort rustdag, om die vervolgens af te sluiten met de meeste prachtige zonsondergang ooit. De dag ervoor hadden we natuurlijk ook al een hele mooie zonsondergang bekeken en ik was ervan overtuigd dat het niet mooier kon worden, maar dat werd het wel.

Via ons hotel hadden we een zonsondergang boottocht met yoga geboekt. We wilden eigenlijk geen yoga doen, gewoon zitten en genieten. Gelukkig toen wij eenmaal op de boot zaten, hoorden wij dat wij niet op de yoga boot zaten. Uiteindelijk hebben ze ook geen yoga gedaan op de andere boot, maar daar zaten wel veel meer mensen op. We vertrokken eerst vanuit Bagan met een bus naar Magway. Daar werd één boot helemaal volgestouwd met mensen. Elvira en ik waren samen met drie meisjes nog over en mochten op de andere boot. We hadden ook nog eens de beste plekken, ligstoelen voor op de boot, echt geweldig.

img_1166We waren dus met twee boten vertrokken die de hele tijd bij elkaar bleven. Op de andere boot werd hele harde muziek gedraaid, maar ook echt hele goede muziek gelukkig. Op het gegeven moment lagen we stil en werden de boten gekoppeld aan elkaar en was het wachten tot de zon onder ging.

Telkens dacht ik dat het mooiste moment al wel geweest was, maar het werd maar steeds mooier. Ik kan nog steeds niet omschrijven hoe ontzettend mooi het was en zelfs op de foto’s is het niet helemaal te zien. Regelmatig denk ik nog terug aan het moment dat wij daar voorop de boot in de ligstoelen lagen, zo fijn! Zeker weer één van de mooiste momenten van mijn reis.
8bd5ad03-a1cc-41fa-b195-04bc670628b7 9af5df10-3fca-40fc-8224-4f1d652244a1 adc1fc05-a4c1-4bdf-ba0b-dd5a325ace7cbagan-4
Wij waren precies in de periode van het WK op reis. We hadden al een aantal voetbalwedstrijden gekeken en besloten om in een cafeetje nog een wedstrijd te kijken. We waren de enige toeristen en waren natuurlijk weer veel te enthousiast.

Na een tijdje zijn we in de pauze snel naar ons hotel gegaan zodat we het daar af konden kijken. Hoewel ik niet echt een voetballiefhebber is, vind ik de sfeer er omheen wel erg leuk en word ik er heel enthousiast van.

Tot zo ver het artikel over Bagan! Nu ik weer alles weer opschrijf en de foto’s uitzoek komen er weer zoveel herinneringen naar boven, echt heel leuk! Sowieso heeft Myanmar mij echt positief verrast, het is zo’n mooi land. Ik kan niet wachten om de volgende verhalen te delen!