Verlaten dierentuin in Vientiane – Laos

Home / Travel / Verlaten dierentuin in Vientiane – Laos

img_1906Omdat Vang Vieng zo erg tegenviel, besloten wij om een dag eerder naar Vientiane te vertrekken.

Op dag 22 namen wij al vroeg de bus vanaf Vang Vieng naar Vientiane. We verbleven vier nachten in het Vientiane Golden Sun Hotel, of nou ja, Elvira verbleef er vier nachten en ik verbleef er vijf nachten. 5/6 dagen in Vientiane verblijven is wel erg veel, maar het was al lang beter dan in Vang Vieng. Onze laatste dagen samen wilden wij vooral een beetje rustig besteden hier.

0fbbbf1d-4224-41a7-8909-9096833b6d7a

img_192118 juli – reizen van Vang Vieng naar Vientiane

Zoals ik al zei wilden wij snel naar een andere plek dan Vang Vieng. Achteraf hadden we een andere route moeten doen door Laos, waarbij we het zuiden van Laos ook hadden kunnen zien, maar daar hebben wij nu niets meer aan natuurlijk. Op 18 juli kwamen wij rond twee uur aan in Vientiane. Eenmaal daar aangekomen met het busje, werden wij natuurlijk weer gebombardeerd met vragen van taxi/tuktuk chauffeurs. Ik kan daar nog steeds niet aan wennen. Dan kom je helemaal vermoeid aan, na een lange busreis. En dan wordt je tas nog net niet uit je handen gepakt door een chauffeur die klanten zoekt. Maar, tegelijkertijd wil je ook zo snel mogelijk naar je nieuwe verblijfplaats. Dus ga je ook wel weer snel akkoord, zodat je er ook maar weer vanaf bent. Gelukkig bleek Vientiane niet heel groot te zijn waardoor wij al snel bij ons hotel aankwamen.

Nadat wij een beetje waren bijgekomen van onze reis, gingen wij naar de Scandinavian Bakery. Die plek werd onze vaste spot voor de rest van de dagen!

img_190119 juli – wandelen & winkelen

Helaas hadden wij ook hier niet helemaal geluk met het weer. Toch maakte het nu wat minder uit, want wij hadden niet echt plannen om hier veel dingen te gaan ondernemen. Nu zullen er waarschijnlijk een heleboel mensen zijn die het zonde vinden van je tijd daar, maar wanneer je een paar weken/maanden reist, dan zijn deze dagen ook heel belangrijk en fijn. Vientiane was voor mij de plek om even op te laden, voordat ik weer verder zou reizen naar Cambodja. Op 19 juli hebben wij vooral veel gewandeld en gewinkeld. Sinds afgelopen jaar vind ik shoppingmalls eigenlijk een best leuke activiteit voor op een rustdag, ze zijn allemaal anders, heel verwesterd maar toch wel met een Aziatische tint.

vientiane

img_195920 juli – parc du bouddha (ou xieng khuan)

Rondom Vientiane is niet heel veel te zien, of nou ja online is er weinig te vinden. Via via kwamen we een Boeddha park tegen dat op 25 kilometer afstand van Vientiane ligt. We hadden een hele dag om het park te bezoeken, dus besloten wij om er met de bus heen te gaan. Voor ongeveer €1,50 per persoon namen wij de bus naar het Boeddha park, op zichzelf ook nog eens een leuke ervaring omdat je tussen allemaal locals zit.

In het park staan meer dan 200 Boeddhistische en Hindoeïstische beelden, heel fascinerend!

Het park is een soort openluchtmuseum, het verschil is alleen dat je hier een groot deel mag aanraken en dat mag normaal gesproken niet zo snel. Het meest fascinerende gedeelte in het park vond ik toch wel het grote pompoen vormige hoofd met drie verdiepingen (zo staat het op het internet).

Het is een soort vaag rond gebouw en via de mond kan je het gebouw betreden. Het is allemaal een beetje creepy, althans, zo ervoer ik het. Je kon naar een soort keldertje en naar het “dak”, daar had je een mooi uitzicht over het gehele park. Nadat wij hier een tijdje hadden rondgelopen namen wij weer de bus terug naar het centrum van Vientiane.

img_1859img_1943img_1956vientiane-3img_1841img_1837img_1965

img_211521 juli – naar een verlaten dierentuin

Ik heb nog nooit zoveel dierentuinen bezocht dan afgelopen zomer. Dus, op dag 25 wilden wij eigenlijk weer een dagje naar de dierentuin en winkelen. Zodoende reisden wij naar Lao Itecc. Naast de dierentuin zat ook nog een mall en een waterpark, helemaal top. Alleen toen wij daar eenmaal aankwamen was de dierentuin onmogelijk te vinden. Na een tijdje daar rondgelopen te hebben met behulp van Maps.me, vonden wij eindelijk de “dierentuin”.

Alleen bleek de dierentuin helaas gesloten te zijn, als in dat er geen dieren meer waren. Het leek ook alsof de dierentuin al een langere tijd gesloten was. Dus kon je niet meer via de normale ingang de dierentuin in, wat heel logisch is natuurlijk omdat het park gesloten is. Wel stond er een deur open waar we precies doorheen konden. Dat was natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling, maar we zouden vanzelf wel weggestuurd worden, of niet ;). Want de kans dat dat zou gebeuren was niet zo heel groot, omdat ze waarschijnlijk geen of amper Engels zouden spreken, dus dan konden ze ons niet eens weg kunnen sturen (yes!).

vientiane-2

Na ons bezoek aan de “verlaten dierentuin” gingen wij naar de mall. Die was wat anders dan verwacht, volgens onze eerste taxi (als wij het goed begrepen hebben), was de mall ook nog niet zo oud. Vanaf de mall namen wij weer een taxi terug naar het centrum en lieten wij ons afzetten bij de Lotteria (even proeven of het hetzelfde smaakte als in Zuid-Korea ;)).

vientiane-4

22 juli – afscheid van Elvira

Voordat Elvira en ik begonnen aan deze reis hadden wij elkaar één keer ontmoet. De tweede keer dat wij elkaar zagen was op Schiphol, zo raar eigenlijk dat je vervolgens bijna vier weken samen reist. Dag 26 was dus ook heel gek.. Want na bijna vier weken samen gereisd te hebben was het tijd om afscheid te nemen.

Elvira ging weer terug naar Nederland en ik zou de volgende dag doorreizen naar Cambodja. Na het ontbijt reisden wij voor de laatste keer samen, deze keer naar het vliegveld. De vlucht was een beetje vertraagd, dus wij hebben eerst nog een tijdje samen gewacht om op het gegeven moment toch echt (lekker dramatisch) afscheid van elkaar te moeten nemen.

img_2198Ik kan niet beschrijven hoe gek het is om dan ineens alleen te zijn. Alleen terug te gaan naar het hotel en in je hotelkamer te komen waar alleen jouw spullen nog liggen.

‘s avonds ben ik uiteten gegaan bij een plek waar wij samen al eerder hadden gegeten (zodat ik zeker wist dat het goed zou zijn). De rest van de middag/avond heb ik gespendeerd in het park. Echt bizar, het was die dag het beste weer van onze hele reis door Laos. De locale bevolking was massaal in het park te vinden en er hing zo’n gezellige sfeer! Mensen waren samen aan het dansen, picknicken of aan het sporten.

Het was een goede avond om Laos mee af te sluiten. Ooit wil ik nog een keer terug naar Laos om het zuiden te bezoeken, ik denk namelijk dat wij het mooiste gedeelte van dit land niet hebben gezien. Toch waren het bijzondere weken en ben ik blij dat ik een deel van mijn reis daar heb doorgebracht.